Ifrågasätt! Skapar detta nytta för någon? 

Varför är det viktigt?

Ordet varför gör oss uppmärksamma på meningen med det vi gör. För socialförvaltningen är det att hjälpa och stötta invånare, och om det finns saker vi gör som inte skapar direkt eller indirekt nytta för dem, så borde vi kanske sluta göra dem.

Vad lärde vi oss?

Varför är inte ett positivt laddat ord. Det är inte helt lätt att ifrågasätta sådant som många tar för givet, man stöter på motstånd eller att inget händer. Om man råkar ut för det tillräckligt många gånger finns risken att man ger upp. Därför behöver vi skapa ett kultur där det inte bara är okej att ifrågasätta, utan något som uppmuntras och välkomnas. Det krävs även tidsmässigt utrymme för att hinna tänka och ifrågasätta.

Vad borde nästa steg vara?

Tydliga signaler från ledningen om att detta är önskvärt och varför. Fråga medarbetare hur vi kan uppmuntras att vara ifrågasättande och spinn vidare på det. Låt någon äga och driva frågan. Låt värdet för invånaren vara grunden i medarbetarsamtal, punkt på varje möte och grund för lönesättning. ”Hur bidrar du till nytta för invånarna?”

Vem borde involveras?

Alla chefer och medarbetare.

ES
Elvira Söderberg

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.