Min App

Varför är det viktigt?

Socialtjänsten står inför stora utmaningar där resurserna blir färre och efterfrågan på alternativa kontaktsätt blir större. Socialarbetaren ska räcka till för fler invånare utan att göra avkall på service och tillgänglighet. Det är en tuff ekvation samtidigt som invånarens delaktighet är avgörande i arbetet mot ett självständigt liv.  Utifrån intervjuer med invånare såg vi ett det fanns ett behov och önskemål av:

  • Att ha sina kontakter samlade på ett säkert och tillgängligt sätt i mobilen.
  • Själv kunna påverka hur, när och var kontakten ska ske.
  • Kunna påverka delar av vad mötena ska innehålla.
  • Att kunna få påminnelser och själv boka/avboka möten. Ett tillgängligare “soc” i fickformat.

Genom att invånaren ges möjlighet att logga sitt mående och sina behov, boka tider och påverka agendan för möten ville vi låta invånarens behov snarare än våra processer styra vårt sociala arbete framåt. Kärnan för kollegorna inom förvaltningen är att kunna få en tydlig och snabb daglig översikt. Ett stöd att prioritera i arbetet samt stöd för en långsiktig planering.

Vad gjorde vi?

Vi utgick från tjänstedesign. Efter att ha intervjuat invånare fick vi en idé om att en app skulle kunna vara en del I lösningen på de behov vi sett. Vi fick hjälp att bygga en prototyp för att kunna göra fler intervjuer och se vad invånare och kollegor skulle tycka. Responsen var positiv och gav fler ideér kring hur vi skulle fortsätta att utveckla appen. På grund av den sekretess, säkerhet och juridik (samt vårt gamla verksamhetssystem) en sådan här app behöver så har arbetet stött på en hel del hinder. För att kunna ta idén vidare behöver man börja i liten skala för att sedan skala upp. Nu pågår arbetet med en bokningsfunktion som är kopplad till vår outlook i staden. Det kommer då bli möjligt för våra invånare som redan har kontakt med oss på något vis att själva boka och avboka möten med oss. Likaså kommer vi  kunna bjuda in invånare via vår Outlook.

Vad lärde vi oss?

Våra invånare och kollegors önskemål går i linje med varandra. Innovation innebär att man aldrig kan vara säker på vad slutprodukten kommer att bli. Det är möjligt att bygga en app som skulle kunna tillgodose behov och önskemål från våra invånare och medarbetare, men först måste en hel del juridiskt krångel lösas. Därför måste man börja testa i liten skala med olika komponenter för att se om det håller innan man går vidare. På grund av att vårt verksamhetssystem är så gammalt är det svårt att koppla ihop med något annat vilket är en förutsättning för till exempel appen. Detta är något att ta med inför framtida upphandlingar.

Vad händer nu?

Arbetet med appen har fortsatt med en första del som handlar om en bokningstjänst. Samarbetspartners är arbetsmarknadsförvaltningen, kontaktcenter, digitaliseringsavdelningen och andra verksamhetskunniga. Tillsammans utforskas vad som är möjligt att genomföra utifrån de förutsättningar som finns idag. De första delarna i bokningstjänsten kommer att testas i slutet av 2021.

ES
Elvira Söderberg

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.