Invånarresan

Varför är det viktigt?
Det är viktigt att lyssna på invånare för att kunna skapa rätt sorts förändring. Oavsett om man vill skapa en digital eller analog lösning är det viktigt att se till att man skapar något som faktiskt efterfrågas av och skapar värde för våra invånare. För att inte gissa oss till vad våra invånare hade för behov så använde vi tjänstedesign för att lyssna in och utveckla utifrån invånarens behov.
Vad gjorde vi?
Vi pratade med vuxna som har eller har haft kontakt med alla Socialförvaltningens alla tre verksamhetsområden för att hitta övergripande mönster.
Vad lärde vi oss?
Mycket av insikterna från invånarresan var sådant som bekräftade det vi redan trodde oss veta. Skillnaden var, att vi nu inte trodde, utan kunde säga och känna att vi visste. Det gav oss en gemensam grund att stå på, det gav oss kraft att fortsätta kämpa för att göra våra invånares röster hörda när organisatoriska och juridiska trögheter stod i vägen. Att veta istället för att gissa gör att det blir svårt att ifrågasätta vägen framåt. Utifrån insikterna vi fick kunde vi sedan försöka komma på idéer för att lösa behoven.
Vad borde nästa steg vara?
Att alla börjar prata med de invånare de träffar och skapar sig en egen bild av behoven och får motivation att förändra.
Vem borde involveras?
Alla som är intresserade av att göra en förändring som på något sätt påverkar invånare gynnas av att veta vad de har för behov och önskemål om framtidens socialtjänst.