Medarbetarresan

Varför är det viktigt?

Syftet med medarbetarresan har varit och är att vara en pusselbit i att skapa en mer invånarcentrerad socialtjänst där medarbetaren upplever sig kunna göra större skillnad för de vi finns till för, är delaktiga i utformningen av erbjudandet och har möjlighet och glädje i sin vardag på jobbet. Vi ville förstå vad som idag utgör hinder och möjliggörare inom organisationen för att vi ska kunna möta invånaren på ett sätt som skapar nytta och värde. (Utifrån tidigare genomförd invånarresa) önskade vi även identifiera möjliggörare och hinder för att möta invånaren i sin komplexitet.)

Vad behöver vi möjliggöra och främja? Vad ska vi sluta göra eller göra mindre av? Och hur ska vi gå till väga?

 Vad gjorde vi?

Under höst och vinter 2020 genomfördes djupintervjuer med medarbetare inom socialförvaltningen i Helsingborg som kom att bli grund för det material som utgör medarbetarresan. Idén till att genomföra medarbetarresan väcktes i samband med invånarresan där medborgare intervjuades för att samla kunskap om vad man upplevde som problematiskt men även positivt i kontakt med socialförvaltningen. Efter genomförda intervjuer med medborgare väcktes en nyfikenhet kring vilka upplevelser vi som är anställda och verksamma inom socialförvaltningen har och hur vi ser på vår roll och förmåga att tillhandahålla rätt stöd åt invånaren.

Vår tes var att svaret på dessa frågor finns hos oss själva som är anställda inom förvaltningen och som arbetar i möte med våra invånare.

Den information som framkom i djupintervjuerna har idag sammanställts via en Miro board, en form av digital White board. Materialet däri presenteras i övergripande rubriker som framkommit efter klustring av djupintervjuerna.

Vad lärde vi oss?

Medarbetare beskriver allt ifrån komplexitet inom en stor och uppdelad förvaltning i exempelvis förväntningar från såväl politiker, chefer och medborgare till att uppleva ett stort driv och glädje i att få följa och stötta de medborgare som söker råd och stöd hos oss.

Medarbetarresan ska vara ett levande material. Den är inte slut eller färdig för att ett antal intervjuer ägt rum och en sammanställning skrivits. Att vara medarbetare inom socialförvaltningen är en levande process och med den förändras även upplevelsen.

Vad borde nästa steg vara?

Vår önskan och rekommendation har varit och är att medarbetarresan bör ligga till grund för fortsatta samtal och begrundande oss emellan, det vill säga vi medarbetare, kollegor, chefer, anställda, ledning och politiker med flera.

Se mer av medarbetarresan här. 

ES
Elvira Söderberg

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.