Utbetalning till privatpersoner med bankkonto from 1 oktober 2024
Utbetalning till bankkonto
Från och med den 1 oktober 2024 kommer Helsingborgs stad hantera utbetalningar till privatpersoner via Swedbanks lön- och utbetalningssystem (SUS). Detta innebär att personen vi ska göra en utbetalning till endast behöver lämna sitt personnummer och inte några kontouppgifter till staden vid en utbetalning.
Vad behöver mottagaren av utbetalningen att göra?
Personen behöver anmäla sitt kontonummer för SUS hos Swedbank för att pengarna ska komma in på dennes konto. Där anmäler man sitt kontonummer, oavsett vilken bank man själv har. Anmälan av kontonummer med e-legitimation blir aktivt direkt. Anmälan utan e-legitimation kan ta upp till 14 dagar. Har du inte tillgång till internet kan du anmäla dig på något av Swedbanks bankkontor, eller ett kontor hos din egen bank.
Här kan du anmäla ditt konto:
Kontoregister – anmäl konto | SUS | CSN | Avi | Swedbank
Längst ner finner du informationsblad som kan lämnas ut till mottagare av utbetalningar.
Personen har redan anmält ett konto för SUS-betalningar, vad gör den då?
Om personen tidigare har anmält sitt konto till SUS behöver den inte göra det igen. Man kan tex ha anmält konto till SUS för utbetalning av lön från sin arbetsgivare, barnbidrag från Försäkringskassan eller studiemedel från CSN.
Vad händer om man inte anmäler något konto?
Om man inte anmäler sitt kontonummer till SUS kommer utbetalning att ske på utbetalningsavi.