Är vi reaktiva eller proaktiva?

Är dessa ord något som känns igen? ”Vi hinner inte, vi får bara släcka bränder”. Vad är det som gör att man accepterar problem som senare blir ett normalvärde? Varför går man inte till botten av problemen? I detta nyhetsbrev tänkte jag kort förmedla några tankar runt ägandet av olika IT-lösningar.

Jag tycker det är viktigt att man förstår att IT och systemägarskap mycket handlar om att förstå och förutse förändringar i en föränderlig värld. IT-stöd behöver lyftas från att ofta ha varit en reaktiv process, där man släcker bränder, till proaktiv process där systemägare, förvaltare och användare har en framåtriktad dialog där systemen blir de verktyg som underlättar för oss och stödjer oss i de processer vi arbetar i. 6 punkter jag tycker är viktiga för att bli mer proaktiva och mindre reaktiva.

  1. Tänk långsiktigt. Fokus på nytta
  2. Ett system måste stödja verksamheten, inte tvärt om.
  3. Involvera människor i verksamheten
  4. Analysera nuläget kontinuerligt så att alla har samma bild
  5. Jobba med ständiga förbättringar
  6. Se till så att arbetet blir återkommande och inte blir en ”hyll-produkt”

Jag tror att vägen dit går via ett tydligt ägarskap, avtalade villkor med berörda parter, att användare känner att de har en röst, samt tydliga beslutsvägar. Vad tror ni? Jag välkomnar alla idéer och förslag på hur vi gör oss mer proaktiva och mindre reaktiva i vårt arbete.

AA
Andreas Axelsson

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.