Intranätets portal. Här kan du se en sammanställning av den viktigaste informationen för dig.
Stadens HR-information och HR-verktyg på ett och samma ställe
Intranät för Arbetsmarknadsförvaltningen i Helsingborgs stad.
Intranät för Fastighetsförvaltningen i Helsingborg
Intranät för förtroendevalda i Helsingborgs stad.
Här hittar du information från inköpsenheten.
Intranät för Kulturförvaltningen i Helsingborgs stad.
Intranät för Miljöförvaltningen i Helsingborgs stad.
Intranät för skol- och fritidsförvaltningen i Helsingborg
Intranät för Socialförvaltningen i Helsingborgs stad.
Intranät för Stadsbyggnadsförvaltningen i Helsingborgs stad.
Intranät för Stadsledningsförvaltningen i Helsingborgs stad.
Intranät för Vård- och omsorgsförvaltningen i Helsingborgs stad.
Här kan du läsa om lagändringar och aktuella rättsfall.
Justitieombudsmannen (JO) har utrett ett ärende där en nämnd fattat ett beslut om att LVU-vård ska upphöra, men att pojken fortsatt ska vara placerad i samma familjehem i enighet med 4 kap. 1 § socialtjänstlagen och dagen efter fattat ett beslut om att omplacera pojken till ett annat hem.
Den mottagande medlemsstaten är skyldig att ge arbetssökande en rimlig tidsfrist för att informera sig om de erbjudanden om anställning som motsvarar deras yrkesmässiga kvalifikationer och att vidta nödvändiga åtgärder för att få en anställning.
Justitieombudsmannen (JO) har i ett beslut uttalat sig om när ett beslut om omedelbart omhändertagande enligt 13 § LVM ska anses vara verkställt
Justitieombudsmannen (JO) har utrett ett ärende där två barn omplacerats på grund av att godkännande för familjehemmet, som de varit på i fyra års tid, skulle återkallas. Socialnämnden genomförde inte en utredning i enlighet med 11 kap. 1 § SoL, utan gjorde en utredning som skulle ligga till grund för återkallelse av godkännande som familjehem.
Justitieombudsmannen (JO) har utrett ett ärende där en nämnd upphävt ett beslut om omedelbart omhändertagande, då nämnden hade uppfattat att tiden för att lämna underställning till Förvaltningsrätten hade löpt ut.
Den 1 juli 2021 trädde nya bestämmelser i kraft. Bestämmelserna syftar till att hantera situationen då det finns ett behov av att flytta över vårdnaden om ett barn till en särskild förordnad vårdnadshavare, men det för tillfället saknas en person som är lämplig att utses som särskilt förordnad vårdnadshavare. I dessa situationer är det sedan den 1 juli 2021 möjligt för domstolen att utse en tillfällig vårdnadshavare. En talan om att utse en tillfällig vårdnadshavare förs av Socialnämnden. Detta regleras i 6 kap. 10 d, e och f §§ i Föräldrabalken.
Den 18 juni träder lagändring i Folkbokföringslagen (1991:481) i kraft. Lagändringen innebär en skyldighet för socialtjänsten att underrätta Skatteverket om det kan antas att en uppgift i folkbokföringen om en person som är eller har varit folkbokförd är oriktig eller ofullständig.
Den 1 juli träder lagändringar i brottsbalken, BrB, i kraft som syftar till att stärka det straffrättsliga skyddet för barn som bevittnar våld i hemmet. Nedan finns kortfattad information om vad lagändringen innebär och hur det påverkar socialförvaltningens verksamhet. Denna skrivelse riktar sig till flera av förvaltningens enheter eftersom information om att barnfridsbrott har begåtts kan inkomma till mottagningen, barn- och unga men även på vuxenenheten.
Den 1 januari trädde en lagändring i kraft som innebär att det införs en ny påföljd för unga lagöverträdare. Av den nya bestämmelsen i 32 kap. 3 a § BrB framgår att unga under 21 år får dömas till ungdomsövervakning om varken ungdomsvård eller ungdomstjänst är tillräckligt ingripande påföljder med hänsyn till brottslighetens straffvärde, art eller tidigare brottslighet. Rätten får bestämma tiden för ungdomsövervakning till lägst sex månader och högst ett år. Nedan finns kortfattad information om vad lagändringen innebär för socialtjänsten.
Den 1 mars träder lagändringar i LVU och SoL i kraft som syftar till att stärka barns rättigheter vid LVU-processer i domstol och skapa trygghet vid långvariga placeringar utanför hemmet. Nedan finns kortfattad information om vad lagändringen innebär för socialförvaltningens verksamhet.
Den 1 juli 2023 trädde lagändringar i rättegångsbalken, RB, lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare, LUL samt socialtjänstlagen (2001:453), SoL i kraft. Lagändringarna innebär i huvudsak följande:
Den 1 augusti 2021 träder lagändringar i bl.a. Socialtjänstlagen (SoL) och Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) i kraft. Lagändringarna syftar bl.a. till att förebygga våld och andra övergrepp i nära relationer. Nedan finns kortfattad information om vad lagändringen innebär och hur det påverkar socialförvaltningens verksamhet. Denna skrivelse riktar sig till flera av förvaltningens enheter eftersom lagändringen kan beröra ärenden på vuxenenheten, mottagning, men även på barn- och unga. Lagändringen innebär även ändringar i Patientsäkerhetslagen och i Hälso- och sjukvårdslagen som innebär nya bestämmelser gällande information, råd och stöd till barn inom hälso- och sjukvården. Dessa bestämmelser behandlas dock inte av texten nedan.
Det som är av betydelse för rätten till bistånd är om en person tidigare anvisats en plats i en kommun och inte om han eller hon kan komma ifråga för anvisning för anvisning för bosättning. Det har Kammarrätten i Göteborg uttalat i en dom den 19 mars 2020.
Att en person, som är placerad enligt LVU, självmant återvänder till sin familj som utsätter personen för risker är inte att anse som socialt nedbrytande beteende. Det har Kammarrätten i Sundsvall uttalat i en dom den 28 januari 2020.
Beslutet från JO innebär i korthet kritik mot en socialnämnd (i Stockholms kommun) för att man utformat ett medgivande till...
Socialstyrelsen överlämnade den 30 november 2017 en rapport till regeringen: Barn som kommer till Sverige och uppges vara gifta. Rapporten...
Ett beslut från Justitieombudsmannen (JO) den 20 november 2017 (dnr 3283-2016) berör socialtjänstens intygsskrivning. En socialsekreterare utfärdade ett intyg till...
Lagändringar i lagen om mottagande av asylsökande m.fl. (LMA) och SoL medför från och med 1 juni 2018 begränsningar i kommuners möjlighet att placera ensamkommande barn i en annan kommun.
Justitieombudsmannen (JO) har utrett ett ärende där en enskild beviljats bistånd i form av ett andrahandskontrakt till ett boende. Biståndet villkorades med att den enskilde varje vecka skulle söka 20 bostäder i hela landet för att hitta en egen bostad. Biståndstagaren hade vårdnaden om två barn som bodde växelvis hos vårdnadshavarna.
Från och med den 1 juli 2023 sker en lagändring i socialtjänstlagen som ger socialnämnden en möjlighet att besluta om öppna insatser, kontaktperson och särskilt kvalificerad kontaktperson till ett barn som har fyllt 12 år även utan vårdnadshavarnas samtycke, om det bedöms lämpligt och barnet samtycker till insatsen.
Om ett barn vårdas med stöd av LVU har socialnämnden rätt att för den unges räkning ansöka om och överklaga beslut om insatser enligt LSS. Det har Kammarrätten i Göteborg uttalat i en dom den 14 februari.
Ge oss feedback så att vi kan göra vår information bättre.
Komplettera din feedback genom att välja en kategori.
Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.
För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.
Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.