AI-driven chattrobot
Med en AI-driven chattrobot kan sökande få stöd genom hela bostadsanpassningsbidragsprocessen. Utifrån frågor som chattroboten ställer kan den sökande lämna den information som behövs för att ta tillvara på sina rättigheter. På så sätt riskerar inte heller våra handläggare att hamna i en jävsituation. Med funktionen kommer även det administrativa arbetet för såväl kontaktcenter som bostadsanpassningsbidragshandläggarna att minska.
Beskrivning av funktionen
En AI-driven chattrobot gör det möjligt att digitalt kommunicera med de sökande. Chattfunktionen ska vägleda den sökande i ansökningsprocessen genom att svara på hens frågor. En annan funktion är att hjälpa till med att ge rätt information om vilka underlag som krävs för att få bostadsanpassningsbidrag och för att kunna lämna in en komplett ansökan.
Till exempel ska funktionen kunna gå in i systemet BAB-online och hämta lista över vilka entreprenörer som utfört liknande arbeten tidigare. Roboten kan sedan, utifrån sökandes önskemål, antingen förmedla entreprenörens kontaktinformation eller skicka iväg ett mejl om att sökande önskar bli kontaktad av entreprenören angående en offertförfrågan.
I förlängningen är målet också att roboten ska kunna starta ett ansökningsärende i e-tjänsten för bostadsanpassningsbidrag när den sökande har identifierat sig via bank ID .
Bakgrund
Vård- och omsorgsförvaltningen har uppdraget att ta emot ansökan, utreda och besluta om rätten till bidrag i enlighet med lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Den nya lagen som kom 2018 förtydligade rollfördelningen mellan handläggare, sökande och entreprenör. Tanken var att den sökande skulle ha större ägarskap över sin process.
Kontaktcenter har sedan 2020 i uppdrag att ge information och stöd till invånarna. Men invånarna upplever fortfarande processen som utmanande och ibland svår. Det är den enskilde som ska bevisa att man har rätt till bidraget. Här vill man som sökande ofta ha en dialog med handläggarna för att få stöd och hjälp i processen. Risken finns att den service man ger blir så omfattande att man riskerar att hamna i en jävsituation där underlaget som bedöms är detsamma som tjänstepersonen tagit fram själv.
Ofta så söker den sökande efter bolag som kan utvärdera vilken åtgärd som skulle kunna lösa hindret för den enskilde och presentera ett kostnadsförslag till handläggarna att ta ställning till i sin bedömning om rätten till bidraget.
Lansering
Första kvartalet 2024
Kontaktuppgifter
- Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se