Automatisk beslutsprocess av sjuklöneersättning
Personliga assistenter blir också sjuka och då kan assistansanordnaren ansöka om ersättning för en vikarie, detta kallas en sjuklön. I dagens system kan en del ansökningar om utbetalning av sjuklön hanteras via en e-tjänst. Men de ofullständiga och felaktiga ansökningarna behöver en handläggare hantera manuellt. Genom att ta fram en automatisk beslutsprocess som digitalt läser av och tolkar inskickade dokument kommer både handläggningstiden att minska och resurser frigöras.
Så här fungerar modulen
Den nya modulen ska kunna läsa av och tolka PDF-filer, andra pappershandlingar samt inskickad information via e-tjänsten. Modulen ska kontrollera handlingarna så att ansökningen innehåller den information som behövs för att styrka behovet av ersättning och vid behov begära in kompletteringar.
Modulen ska också beräkna ersättningen, fatta beslut om att bevilja, avslå helt eller avslå delar av ansökan.
Bakgrund
Myndigheten ansvarar för att ta emot ansökningar, utreda och fatta beslut om rätten till personlig assistans i enlighet med lag (19983:387) om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS). Har en kund beviljats personlig assistans så kan kunden välja att kommunen verkställer beslutet eller anordna det själv. Ett tredje alternativ är att låta en förening eller privat företag anordna assistansen.
Om kunden väljer att anordna assistansen själv eller låter annan utförare än kommunen anordna assistansen så är kunden berättigad ekonomisk ersättning för den utförda assistansen. I de fall en assistent blir sjuk tillkommer det kostnader för anordnaren i form av sjuklöner till vikarier. Assistansanordnaren har rätt att få ersättning för denna kostnad.
I lagen finns idag bara krav på att en ansökan ska innehålla kontaktuppgifter, vad den enskilde ansöker om och skäl till ansökan. Det finns inga krav på att ansökningarna ska göras genom en specifik tjänst. Idag kan anslutna leverantörer ansöka om ersättning via en e-tjänst som en extern leverantör tillhandahåller.
I den nuvarande automatiserade processen finns följande begränsningar:
- hanterar enbart de företag som har blivit godkända
- klarar inte av att läsa av och tolka PDF-filer vilket begränsar dess möjlighet att hantera underlaget
- ingen möjlighet till interaktion med den sökande
- kan bara bevilja fullständiga ansökningar vilket leder till att ofullständiga eller inkorrekta ansökningar behöver hanteras manuellt av en handläggare
Effekter
- Rättssäker hantering av ansökningar
- Följer föreskrifterna för social dokumentation
- Fullständig automatisering innebär minskad arbetsbelastning
Lansering
Beräknas till andra kvartalet 2024
Kontaktuppgifter
- Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se