Vem gör vad?
Det är verksamheterna som, utifrån kundernas behov, driver innovationsarbetet. Därför behöver varje initiativ ha en initiativtagare från en verksamhet. Nedan beskriver vi initiativtagarens roll samt andra viktiga roller som har någon form av ansvar för att göra det möjligt att jobba med innovation.
Initiativtagare
Initiativtagaren är den som ser till så att processen och behoven som innovationen kommer ifrån är förankrade i verksamheten. Initiativtagaren är ofta den person som sett behovet/utmaningen eller har en idé, men det kan också vara någon som tar över arbetet med ett initiativ som redan är igång.
Som initiativtagare är det viktigt att hen har tillräckligt med engagemang för att ta ett behov/utmaning eller en idé från tanke till test. Hen behöver också har tillräckligt med tålamod och uthållighet att ta emot feedback från testerna, justera sin idé och välja metoder utifrån den feedback som kommer.
Viktiga förmågor hos en initiativtagare är nyfikenhet, genomförande- och samordningsförmåga samt flexibilitet.
Initiativtagarens ansvar
Initiativtagaren är den som driver och leder arbetet och som söker stöd hos stödfunktionerna. Andra uppgifter som initiativtagaren ska sköta är
- omvärldsbevakning,
- intervjuer med nyckelpersoner och
- samlar till de möten som behövs för att processen ska rulla på.
Om det behövs kan en initiativtagare också skapa ett team för att arbeta med ett initiativ mer effektivt.
Initiativtagarens chef
Initiativtagarens chef ska skapa rätt förutsättningar för en innovationsprocess. Hen skapar utrymme för att utforska och testa (ibland med resurser från förvaltningens innovationsmedel) men ger också stöd under processens gång samt ser till så att även lärandet från en innovationsprocess får ta plats i både den egna verksamheten och mellan olika verksamheter.
Initiativtagarens kollega
Initiativtagarens kollega kan vara någon i arbetslaget eller någon som arbetar i någon av förvaltningens eller stadens andra stödfunktioner.
Ett behov eller en idé behöver ofta inspel och insikter från flera andra processer och funktioner för att kunna komma vidare. När en ny lösning så småningom ska användas i verksamheterna kommer det krävas förändringar i arbetssätt hos flera personer och funktioner som påverkas av lösningen, Vår gemensamma innovationsförmåga är därför beroende av en öppen, stödjande och nyfiken inställning hos många fler än initiativtagaren själv.
Stödfunktionerna
Förvaltningens stödfunktioner finns till för att guida och stötta initiativtagare och verksamheter i innovationsprocessen. Olika stödfunktioner i organisationen kan vara aktuella för olika initiativ och i olika faser. Att ständigt ha verksamhetens behov för ögonen är a och o för ett lyckat innovationsarbete.
Stödfunktionerna kan vara projektledare och/eller tjänstedesigners, som stöttar initiativtagaren under processens gång. Vill du komma i kontakt med stödfunktionerna på innovationsteamet maila till vofinnovation@helsingborg.se eller läs mer om hur du kan lämna in ett behov eller en idé.
Innovationsledare
Innovationsledare finns på alla stadens förvaltningar. Deras uppdrag är att driva det systematiska innovationsarbetet. Innovationsledaren är dels länken mellan de många olika innovationsprocesserna och förvaltningens övergripande innovationsarbete men också mellan stadens olika förvaltningar.
Innovationsledaren ska analysera den förvaltningsgemensamma innovationsstrategin och föreslå åtgärder för att öka möjligheterna att innovationer bidrar till att förvaltningen når sina mål.