Automatiserad begäran om utbetalning

Med en automatiserad begäran av utbetalning minskas den administrativa manuella handpåläggningen. Genom att hämta data direkt från beslutsmeddelandet i verksamhetssystemet och överföra den till ekonomisystemet för beslutsattest behövs inte längre något administrativt arbete eller kontorsmaterial.

Kort om projektet

Automatiseringen handlar om att integrera verksamhetssystemet Lifecare med ekonomisystemet vid utbetalning av ersättning för personlig assistans. Integrationen ska hämta data från beslutsmeddelandet i Lifecare och överföra den till ekonomisystemet inför utbetalning. Idag måste däremot besluten om rätten till ersättningen skrivas ut, lämnas över till ekonomiavdelningen och föras in i ekonomisystemet manuellt.

En kartläggning av hur den manuella handpåläggningen kan automatiseras har nu påbörjats.

Bakgrund

Vård- och omsorgsförvaltningen har uppdraget att ta emot ansökan, utreda och besluta om rätten till personlig assistans i enlighet med lag (19983:387) om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS).

När en kund har beviljats personlig assistans så kan kunden välja att kommunen verkställer beslutet eller anordna det själv. Ett tredje alternativ är att låta en förening eller privat företag anordna assistansen. Om kunden väljer att anordna assistansen själv eller låter annan utförare än kommunen anordna assistansen så har kunden rätt till ekonomisk ersättning för den utförda assistansen.

Tidigare, när ekonomiavdelningen tog emot fakturor så hamnade underlaget direkt i ekonomisystemet.

När processen för hantering av utbetalningar om beviljad assistans ersättning gjordes om under 2022 var syftet att bättre följa lagens intentioner och att göra rollfördelningen mellan kommun, kund och assistansanordnare tydligare. I samband med det arbetet tillkom en manuell handpåläggning och man lade då till en administrativ uppgift som inte funnits tidigare.

Effekter

  • Minskad administrativ handpåläggning för handläggaren
  • Snabbare och effektivare handläggning
  • Ökad rättssäkerhet då inga pappershandlingar kan komma bort
Lansering

Beräknas till första kvartalet 2024

Kontaktuppgifter

  • Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se
CN
Carina Nanker

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.