Automatiserad rapportering till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Alla insatser som inte blivit utförda inom tre månader efter gynnande beslut ska rapporteras till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Idag görs det arbetet manuellt av en handläggare. Med en automatiserad rapportering till IVO kan de personella resurserna som idag läggs på rapportering användas till annat.
Kort om projektet
Målet är att en robot kan hämta upp relevant information i verksamhetssystemet och lägga in den i IVOs e-tjänst för rapportering. Med en automatisering kommer flera timmars handläggningsåtgärdsarbete per månad att försvinna.
Under hösten 2022 påbörjades en kartläggning av processen men arbetet kommer fortsatt pågå under 2023.
Bakgrund
Vård-och omsorgsnämnden har en skyldighet att rapportera både om beviljat bistånd enligt 4 kap. 1 § SoL och insatser enligt 9 § LSS som inte har verkställts tre månader efter beslut till IVO. I rapporteringen ingår även insatser som har avbrutits och inte verkställts på nytt inom tre månader.
Om IVO bedömer att insatsen inte verkställts inom skälig tid kan de ansöka om utdömande av en särskild avgift hos förvaltningsrätten.
Rapporteringen till IVO görs var tredje månad. Idag sker det manuellt av en fysisk person på myndigheten. Vid rapportering behöver handläggaren gå in i verksamhetssystemet för att inhämta information kring dröjsmålet i ärendet. Informationen läggs sedan in i IVOs e-tjänst. Vid varje rapportering är det vanligtvis över 100 ärenden som ska rapporteras som ej verkställda, verkställda eller avslutade. Det tar i snitt 10-15 minuter att hantera varje ärende, det vill säga minst 2-3 arbetsdagar som totalt läggs på rapportering varje gång.
Effekter
- Mindre administration för rapportör
Lansering
Beräknas till första kvartalet 2024
Kontaktuppgifter
- Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se