Automatiserat beslut om trygghetslarm

Insatsen trygghetslarm är en insats enligt socialtjänstlagen som med hög sannolikhet att beviljas. Då bifallsfrekvensen är då hög är det en insats som med fördel skulle kunna automatiseras.

Så här fungerar modulen

Modulen skulle kopplas till en e-tjänst där den enskild skulle kunna ansöka om insatsen med sitt bank-id, alternativ att kontaktcenter skulle kunna agera ombud om sökande saknar bank-id och kan legitimera sig på plats, modulen skulle därefter registrera allt i Lifecare och fatta beslutet omgående.

Bakgrund

Socialtjänstlagen är till sin utformning generös i sin natur. I de flesta fall borde enbart det faktum att man ansöker om trygghetslarm vara tillräckligt för att det ska anses förekomma ett behov.

Effekter

  • Minskad administration för biståndshandläggarna då de näst intill alltid leder till ett bifall
Lansering

Beräknas till tredje kvartalet 2024

Kontaktuppgifter

  • Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se
EMU
Ellen Manlinger Ulappa

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.