Automatiserat beslut om trygghetslarm
Insatsen trygghetslarm är en insats enligt socialtjänstlagen som med hög sannolikhet att beviljas. Då bifallsfrekvensen är då hög är det en insats som med fördel skulle kunna automatiseras.
Så här fungerar modulen
Modulen skulle kopplas till en e-tjänst där den enskild skulle kunna ansöka om insatsen med sitt bank-id, alternativ att kontaktcenter skulle kunna agera ombud om sökande saknar bank-id och kan legitimera sig på plats, modulen skulle därefter registrera allt i Lifecare och fatta beslutet omgående.
Bakgrund
Socialtjänstlagen är till sin utformning generös i sin natur. I de flesta fall borde enbart det faktum att man ansöker om trygghetslarm vara tillräckligt för att det ska anses förekomma ett behov.
Effekter
- Minskad administration för biståndshandläggarna då de näst intill alltid leder till ett bifall
Lansering
Beräknas till tredje kvartalet 2024
Kontaktuppgifter
- Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se