Automatiserat beslut om tillfälliga utökningar personlig assistans vid frånvaro
En ansökan om tillfällig utökning av personlig assistans är sällan en komplicerad utredning däremot kan den behöva vänta på att handläggaren får tillfälle att avgöra den om handläggaren har fler ansökningar om andra insatser som inkommit innan den. Då det finns vissa ärenden som med lätthet skulle kunna avgöras är det lämpligt att automatisera processen helt.
Så här fungerar modulen
Genom att söka med en e-tjänst skulle nödvändig information bifogas av sökande eller företrädare. Modulen skulle öppna upp ett ärende i lifecare och fylla i de nödvändiga uppgifterna. Därefter skulle ett beslut kunna tas och delges omgående om rekvisiten är uppfyllda. Därefter skulle den kunna skicka in begäran om utbetalningen direkt till UBW för attest av chef.
Bakgrund
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har i HFD 2021 ref. 61 bedömt rätten till tillfälligt behov av personlig assistans för tid när en enskild varit hemma från skolan på grund av sjukdom. HFD uttalade att behovet av personlig assistans uppstått oavsett orsaken till frånvaron och den enskilde bedömdes vara berättigad till ersättning för tillfälligt utökad personlig assistans. Därmed finns det tydlig vägledning för att kunna automatisera tillfälliga utökningar vid frånvaro från skolan åtminstone.
Effekter
- Minskad handläggning
- Ökad effektivitet med beslut omgående till brukare
- Snabbare utbetalning till brukare
Lansering
Beräknas till fjärde kvartalet 2024
Kontaktuppgifter
- Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se