Babou – direktansökan i verksamhetssystemet BAB-online
Det här är första steget i en förbättrad kundresa där kunden ska kunna följa sitt ärende digitalt. Genom att koppla ihop e-tjänsten Abou och verksamhetssystemet BAB-online skulle den manuella handläggningen och utredningstiden minska samt rättssäkerheten öka.
Kort om projektet
Genom att koppla ihop stadens e-tjänst Abou med verksamhetssystemet BAB-online kan ansökningar om bostadsanpassningsbidrag (BAB) automatiskt registreras i verksamhetssystemet BAB-online. De uppgifter de sökande lämnar i sin ansökan överförs då automatiskt till BAB-online.
Samtliga handlingar som bifogats ansökan i form av intyg, ägarmedgivande och offerter följer också med in i verksamhetssystemet BAB-online. På det här sättet minskar risken för felregistrering och rättssäkerheten ökar.
Bakgrund
Vård- och omsorgsnämnden har uppdraget att ta emot ansökningar, utreda och besluta om rätten till bostadsanpassningsbidrag. Det är ett bidrag som invånaren kan ansöka om för att anpassa sin bostad som inte är ändamålsenligt på grund av en eller flera funktionsvariationer.
Bostadsanpassningsbidragsenheten har idag e-tjänsten Abou där invånarna kan ansöka om bidraget. Ärenden kommer in digitalt från e-tjänsten Abou i vilken handläggare loggar in för att komma åt ärendet och sedan manuellt matar in det sökande angivit på nytt i systemet BAB-online. Ett tidskrävande och rättsosäkert dubbelarbete.
Kontaktuppgifter
- Projektledare, Maria Karlberg: 072-155 00 92
- Projektledare, Elisabeth Arvidsson: 042 – 10 64 89