Digital lösning för rensning av påminnelser i verksamhetssystemet Lifecare
Lifecare använder påminnelser där handläggningsåtgärder krävs från handläggarna. Dessa påminnelser behöver tas bort manuellt idag och det förekommer att påminnelser blir liggande. Detta är något som en RPA skulle kunna åtgärda för att städa i systemet.
Så här fungerar modulen
En RPA skulle gå in och säkerställa att de påminnelser som finns är aktuella. Om det finns dubbletter eller om påminnelserna inte längre är aktuella så skulle den ta bort den påminnelsen som inte är aktuell. Aktuella påminnelser skulle i förlängningen kunna läggas in direkt i Outlook hos ansvarig handläggare.
Bakgrund
Påminnelseverktyget är väldigt användbart när exempelvis beslut är på väg att löpa ut eller när uppföljningar behöver göras. Dock skapas väldigt många påminnelser av systemet som inte tar hänsyn till tidigare påminnelser. När detta upptäcks behöver handläggarna gå in och rensa i systemet vilket är ett monotont och tidskrävande arbete även om inte varje enskild påminnelse är tidskrävande.
Effekter
- Minskad risk för att något missas på grund av att systemet har för många påminnelser
- Minskat arbete för handläggarna som manuellt behöver gå igenom påminnelserna och rensa
- Ett system som är i ordning
Lansering
Beräknas till första kvartalet 2024
Kontaktuppgifter
- Marcus Alm, Biståndshandläggare: Marcus.Alm@helsingborg.se
- Maria Karlberg, Projektledare: Maria.Karlberg@helsingborg.se