Digital signering av avtal
Genom att digitalt signera olika avtal som till exempel placeringsavtal och dylikt, minskar både mängden fysiska papper samt den manuella handpåläggningen. Genom att sedan spara avtalen digitalt belastas inte det fysiska arkivet. Digital signering bidrar även till en flexibilitet i arbetet då signeringen inte kräver att en person är på plats fysiskt.
Ett snabbare och smidigare arbetssätt
Syftet är att komma ifrån pappershanteringen när det kommer till avtal. Ett sekundärt syfte är att minska handläggningstiden för avtalssignering samt möjliggöra för ett flexiblare arbetssätt utifrån myndighetens hybridarbetsmodell.
Genom att signera digitalt behövs inte längre postgången inväntas. Handlingarna behöver inte heller skickas fram och tillbaka för att signeras av både uppdragsgivare och uppdragstagarens.
Bakgrund
Vård- och omsorgsförvaltningen behöver emellanåt ingå olika avtal då förvaltningen inte själva kan verkställa olika former av insatser. Det kan exempelvis handla om vårdboende, LSS-boende eller daglig verksamhet i annan kommun då den enskilde har placerats externt.
När det blir aktuellt med en extern placering så upprättas ett avtal mellan förvaltningen och den externa aktören. I dagsläget skickas avtalen fram och tillbaka med posten och all signering kräver att en person fysiskt kan skriva under avtalet. Avtalen sparas sedan i arkivrummet tillsammans med andra arkiverade handlingar.
Kontaktuppgifter
- Nicolas Ferreira, Enhetschef: 042 – 10 56 59