NOVA eller annat verksamhetssystem BAB
Under utvecklandet av integrering mellan nuvarande verksamhetssystem och e-tjänsten upptäcktes att många av de planerade moduler redan fanns i annat verksamhetssystem. Beslut togs därför att ett nytt verksamhetssystem vore ett lämpligt. Då statsbyggnad hade ett system med BAB modul och behövde upphandla en uppgradering eller nytt system valde BAB att medverka i upphandlingen. Oaktat verksamhetssystem kommer det behövas en RPA som överför de ärenden som idag finns i verksamhetssystemet till det nya.
Så här fungerar modulen
Modulen ska hämta all data som finns i varje enskilt ärende och överföra det till det nya verksamhetssystemet och öppna nya individuella personakter där ärendena läggs. Det nya verksamhetssystemet ska redan ha möjlighet till integrering med e-tjänsten fullt ut.
Bakgrund
BAB har under en längre tid använt sig av samma verksamhetssystem. De krav som invånarna numera ställer på myndigheterna och den nya lagens intention om större ägandeskap av sökande över sitt eget ärende kräver en högre grad av digitalisering. Skulle förvaltningen bygga alla moduler som krävs för att uppdatera verksamhetssystemet som används idag skulle det bli väldigt kostsamt och dessutom tidskrävande. Ett byte till ett verksamhetssystem som redan är uppbyggd för att möta dessa krav skulle spara väldigt mycket tid och kostnaderna skulle sannolikt inte bli högre. För att inte belasta enheten under övergångsperioden behöver dock möjligheten finnas för att automatiskt överföra ärendena till det nya systemet.
Effekter
- Ett modernt verksamhetssystem med fler digitala kommunikationsmöjligheter minskar klimatavtrycket och tidsspill
- Automatiserade beslut i enklare ärenden minskar arbetsbördan för handläggarna
- Automatisk överföring av ärenden minskar arbetsbördan för handläggarna
Lansering
Beräknas till fjärde kvartalet 2024
Kontaktuppgifter
- Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se