Automatiserat besluts om daglig verksamhet
Ett snabbt beslut och en snabbare matchning till passande daglig verksamhet. Det är målet med att göra beslutsprocessen halvt (semi) automatisk via en e-tjänst. På så sätt blir väntetiden för kunden kortare och handläggarna får färre administrativa arbetsuppgifter.
Kort om projektet
Några minuter. Det är så lång tid det borde ta från det att en ansökan om daglig verksamhet har skickats in till dess ett beslut fattats. Genom att göra en halvautomatisk beslutsprocess är målet att kunden får ett snabbare beslut samt att matchningsprocessen mot en daglig verksamhet går snabbare.
Ett e-tjänstflöde ska byggas där den sökande själv bifogar information. Underlagen ska ger möjlighet att flödet från från ansökan till matchning av daglig verksamhet blir effektivare. Den första tjänsten tar emot ansökan och fattar ett automatiserat beviljat beslut. Efter att kunden beviljats insatsen ska en annan e-tjänst ta vid och vägleda den sökande genom en behovskartläggning. Underlaget från kartläggningen används sedan av handläggare för att kunna presentera lämpliga dagliga verksamheter.
Det här automatiska flödet gör att det blir färre kontakter och fysiska möten med den sökande. Processen går snabbare och kunden får snabbare stöd.
Bakgrund
Vård- och omsorgsförvaltningen har uppdraget att ta emot ansökan, utreda och besluta om rätten till daglig verksamhet i enlighet med lag (19983:387) om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS).
Idag hamnar ansökningar om daglig verksamhet bland alla andra ansökningar av mer svårutredd karaktär som till exempel personlig assistans. Det innebär att det kan bli en onödigt lång handläggningstid för en ansökan som i många fall går relativt snabbt att utreda.
För att ha rätt till insatsen daglig verksamhet krävs det att man tillhör någon av de två första personkretsarna, är i yrkesverksam ålder samt att man inte har ett förvärvsarbete eller studerar. Om man uppfyller de kraven så har man rätt till insatsen. I många fall är de sökande som redan har andra pågående insatser enligt LSS.
I de fall kriterierna om personkrets och insatsen uppfylls så skulle myndigheten med en automatisering kunna gå till beslut omgående.
För att kunden sedan ska kunna vägledas till rätt daglig verksamhet görs sedan en behovskartläggning utifrån en standardiserad modell. Kartläggningen bygger på ett antal frågor som den enskilde eller denne med stöd av företrädare besvarar. Efter kartläggningen tar sedan handläggare på centralen för sysselsättningen fram de alternativ som är lämpliga utifrån behov och tillgängliga platser i såväl kommunal som privat daglig verksamhet.
Kommunen har enligt LSS krav på sig att arbeta med ambitionen att deltagarna i de dagliga verksamheterna ska närma sig arbetsmarknaden eller arbetsmarknadspolitiska insatser. Dessutom ska deltagarna regelbundet prövas mot arbetsmarknaden.
I de fall det kommer helt nya sökande kräver dessa mer omfattande utredningsinsatser för att bedöma personkretstillhörigheten. Dessa ärenden är inte tänkt att omfattas av förslaget med automatiserat beslutsfattande.
Effekter
- Minskad administration för handläggarna
- Snabbare beslut
Lansering
Första kvartalet 2024
Kontaktuppgifter
- Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se