VR utbildningsstöd utredningsteknik
Genom att skapa en virtuell värld kommer oerfarna eller handläggare som vill förbättra sin utredningsteknik ges möjlighet till detta. Handläggaren kommer tilldelas ett ärende som den behöver utreda om rätten till bistånd föreligger. När den träder in i VR miljön kommer den att möte en virtuell sökande som kommer att besvara frågeställningarna olika dels beroende på hur de ställs dels beroende på personlighetsdrag och/eller kognitivförmåga/diagnos. Handläggaren ska efter övningen kunna skriva ett beslut med det underlaget den erhållit i VR miljön.
Så här fungerar modulen
I VR-träningen får personalen med VR-glasögon på sig möta en avatar, en animerad person, i en verklighetstrogen LSS-miljö. Avataren är en sökande som man får testa att bemöta och ställa frågor till. Beroende på hur man bemöter, vad man som handläggare säger och hur man säger det, så agerar avataren olika tillbaka. Efter avslutad session får man ett direkt kvitto på hur bemötandet gick och ska försöka skriva ihop ett beslut med underlaget.
Bakgrund
Vi står idag inför en stor demografisk utmaning. Den utmaningen gör att ett bristyrke som socionomer är bara kommer bli än mer ansatt. Det kommer i framtiden bli svårare att rekrytera erfarna handläggare. Det är därför positivt om man kan träna upp sin egen utredningsmetodik i säker miljö utan att riskera varken utredning eller rättssäkerhet. Genom att göra det i virtuell miljö kan man tillåtas göra misstag och ta lärdom av dem utan att tredje part drabbas.
Effekter
- Öka tryggheten och kunskapen om hur ens agerande kan påverka utfallet i ett utredningssamtal
- Ge kunskap i utredningsmetodik som sedan kan användas i verkliga livet
Lansering
Beräknas till 2026–2027
Kontaktuppgifter
- Elisabeth Arvidsson, Projektledare: elisabeth.arvidsson@helsingborg.se