Temperatursensorer för läkemedelshantering

Enligt Helsingborgs stads läkemedelsrutiner ska sjuksköterskor på våra boenden kontrollera att kylar och rum som lagrar läkemedel håller sig inom rätt temperaturintervall. Nu har vi automatiserat detta genom att installera sensorer som varnar vid avvikelser i temperaturförhållanden på våra boenden samt hemvårdsexpeditioner. Detta är ett steg i vårt viktiga arbete med att prova nya smarta arbetssätt genom digitala lösningar.

Helsingborgs stad har som ansvar att upprätthålla rutiner och uppföljningar för att säkerställa att den vård som ges inom våra verksamheter är säker och trygg. Inom detta faller hållbarhetskontroller för kylda läkemedel som finns på våra vårdboenden. Enligt våra lokala läkemedelsrutiner ska kontroll av kylskåpstemperaturen göras en gång i veckan för att säkerställa att läkemedel hanteras på ett hållbart och säkert sätt. Tidigare har detta kontrollerats och rapporterats via manuell termometer och fysisk pappersblankett där rumstemperatur, kyltemperatur, datum samt signatur noteras. Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) har sedan haft som uppgift att kontrollera att detta följts vid kontroller ute.

Egenkontrollerna upplevdes av våra sjuksköterskor som nedprioriterade på grund av en hög arbetsbelastning av mer akut natur ute i verksamheten

I våra särskilda boenden samt hemvårdsexpeditioner har vi nu i samarbete med Pingday genomfört ett projekt för automatiserad temperaturkontroll via sensorer i läkemedelskylar och rum. Genom projektet kan vi underlätta för våra medarbetare, säkerställa kvalitetsarbetet samt spara kompetens och tid genom Internet of Things (IoT).

Mål

  • Minst två stycken sensorer installerade på varje vårdboende och hemvårdsexpedition
  • Ett översiktligt användargränssnitt för MAS att kunna kontrollera och analysera data (s.k. dashboard)
  • System för notifiering vid felaktigheter via mail till en funktionsbrevlåda vid för hög/låg temperatur

Effekter

  • Medarbetare avlastas i sin roll som sjuksköterska och sparar in den tid som hade lagts på temperaturkontroller
  • Högre säkerhet inom läkemedelshantering genom tätare kontroller av temperatur
  • Tidsbesparing i MAS kvalitetskontroller och konstruktiva insikter från insamlad data

Projektledare var Maria Karlberg, Utvecklingsenhet Funktionsstöd och projektägare var Titti Unosdotter, avdelningschef äldreomsorg.

Arbetsgruppen bestod av

  • Jakob Troedsson, kundansvarig Pingday
  • Stefan Åkesson, projektledare Pingday
  • Maria Andersson, verksamhetschef HSL
  • Gith Görtz och Rada Tripunovic, MAS Kvalitetsavdelningen
MN
Markus Nygren

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.