Beslut i nämnden – så funkar det

Vård- och omsorgsnämnden sammanträder en gång i månaden och fattar beslut om övergripande frågor så som budget, bokslut, kvalitetsrapporter, planering av vårdboende och nya mål för verksamheten.

Nämnden beslutar också i ärenden som till exempel konkurrensutsättning av verksamheter, tjänstegarantier och olika utredningsuppdrag så som nya tillagningskök på vårdboenden och LSS-boenden.

Vård- och omsorgsnämnden yttrar sig också över remisser och ärenden från andra myndigheter och förvaltningar. Det kan vara nya lagförslag, ärenden från Inspektionen för vård och omsorg, Socialstyrelsen eller domstolar.

Ärendehantering – så funkar det

I varje nämnd måste ett ärende behandlas enligt vissa regler. Så här ser vägen för ärendehantering ut:

 1. Ärendet kommer in

Ett ärende kan vara på initiativ från vård- och omsorgsnämnden eller en skrivelse från någon myndighet, ett företag, en privatperson, en tjänsteman eller från någon annan nämnd inom staden.

2. Registrering

Ärendet registreras (diarieförs) för att kunna hålla reda på respektive ärende och underlätta sökning, samt för att allmänheten ska kunna se vilka ärenden som kommit in.

3. Beredning

Vård- och omsorgsförvaltningen tar fram underlag som vård- och nämnden utgår ifrån i sina beslut.

4. Sammanträde

Vård- och omsorgsnämnden sammanträder och fattar beslut i ärendet.

5. Beslut och protokoll

Ett sammanträdesprotokoll skrivs och justeras.

6. Expediering och arkivering

Vård- och omsorgsförvaltningen verkställer beslutet. Ärendet avslutas och arkiveras.

CB
Cathrine Bissmarck

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.