Utbetalning till bankkonto from 1 oktober 2024
Från och med den 1 oktober 2024 kommer Helsingborgs stad hantera utbetalningar via Swedbanks lön- och utbetalningssystem (SUS). Detta innebär att personen vi ska göra en utbetalning till endast behöver lämna sitt personnummer och inte några kontouppgifter till staden vid en utbetalning.
För dig som redan är anställd inom staden gäller det till exempel utlägg i tjänsten eller en annan manuell utbetalning, inte din lön.
Vad behöver mottagaren av utbetalningen att göra?
Personen behöver anmäla sitt kontonummer för SUS hos Swedbank för att pengarna ska komma in på dennes konto. Där anmäler man sitt kontonummer, oavsett vilken bank man själv har. Anmälan av kontonummer med e-legitimation blir aktivt direkt. Anmälan utan e-legitimation kan ta upp till 14 dagar. Har du inte tillgång till internet kan du anmäla dig på något av Swedbanks bankkontor, eller ett kontor hos din egen bank.
Anmäl ditt konto direkt i via sidan Kontoregister – anmäl konto | SUS | CSN | Avi | Swedbank
Personen har redan anmält ett konto för SUS-betalningar, vad gör den då?
Om personen tidigare har anmält sitt konto till SUS behöver den inte göra det igen. Man kan till exempel ha anmält konto till SUS för utbetalning av lön från sin arbetsgivare, barnbidrag från Försäkringskassan eller studiemedel från CSN.
Vad händer om man inte anmäler något konto?
Om man inte anmäler sitt kontonummer till SUS kommer utbetalning att ske på utbetalningsavi.
Informationsblad som kan lämnas ut till mottagare av utbetalningar.