E-legitimation och BankID

För att identifiera dig på exempelvis en webbplats, i en app eller när du ringer upp en myndighet eller din bank behöver du använda en e-legitimation. Medarbetare inom vård- och omsorgsförvaltningen kan behöva använda sitt privata BankID som e-legitimering för att kunna utföra vissa arbetsuppgifter, till exempel i LifeCare.

Varför behöver jag använda mitt privata BankID i tjänsten?

Idag finns det varken ”myndighets-BankID”, ”företags-BankID” eller en någon annan liknande lösning som bara kan vara knuten till våra tjänster och vår myndighetsutövning. Det är anledningen till att du kan behöva använda ditt privata BankID i tjänsten.

Du kan ha BankID installerat på flera enheter samtidigt (telefon, dator, surfplatta), så att du kan legitimera dig, signera och visa att du är den du är, både i privata ärenden och i tjänsten. Ett tips är att skaffa ett extra BankID som en back-up om du skulle bli av med din mobil.

Tänk på att förvara din e-legitimation så att ingen obehörig kan komma åt dina uppgifter och din identitet.

Så här skaffar du BankID

Du skaffar BankID direkt via din internetbank. Beställningen skiljer sig lite åt mellan olika banker. Logga in i din internetbank och läs mer om hur du beställer BankID där.

Mer information

Läs mer om digital identifiering på e-legitimation.se

CN
Carina Nanker

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.