Incidentrapportering
En incident är en oönskad händelse. Vård- och omsorgsförvaltningen är skyldig att rapportera incidenter som omfattas av dataskyddsförordningen (GDPR) och av NIS-direktivet.
Personuppgiftsincident
Personuppgifter är all slags information som kan knytas till en levande person. En personuppgiftsincident är en säkerhetsincident som kan innebära risker för människors friheter och rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Riskerna kan innebära att någon förlorar kontrollen över sina uppgifter eller att incidenten leder till att rättigheterna inskränks genom exempelvis diskriminering, identitetsstöld, bedrägeri, ekonomisk förlust, brott mot sekretess/tystnadsplikt eller skadlig ryktesspridning.
Mer information om personuppgiftsincidenter finns hos Datainspektionen.
Misstänker du att du varit med om en incident
som borde anmälas?
Ställ dig då nedanstående frågor. Om du svarar JA på ett eller flera av påståendena ska du ta kontakt med din chef.
- Har personuppgifter röjts av organisationen oavsiktligt eller till någon obehörig?
- Har personuppgifter i organisationen ändrats eller förstörts oavsiktligt eller av någon behörig?
- Har organisationens kontroll över personuppgifter förlorats på annat sätt?
Rutin för incidenthantering
Aktivitet | Ansvarig | Kommentar |
Rapportera internt | Medarbetare som upptäcker incidenten | Rapportera så fort som möjligt till närmsta chef! Alla ska veta att incident ska rapporteras till närmsta chef |
Bedömning om vilken typ av händelse det är, incident eller avvikelse | Mottagande chef |
Den chef som får kännedom om upptäckt avgör om incidenten ska rapporteras vidare till e-tjänsten eservice.helsingborg.se/H255 |
Informera | Mottagande chef | Vid allvarliga personuppgifts-incidenter måste de berörda informeras (snarast) om det inträffade. |
Slutrapportera till Dataskyddsombud. | Den som rapporterat till tillsynsmyndighet |
Information om:
|
Dokumentera | Ansvarig chef i den verksamhet där incidenten inträffat | Fyll i och tillämpa handlingsplanen för incidenter. |
Incidenthanteringsgrupp
För att hjälpa verksamheterna att leva upp till lagkraven kring incidenter har vård- och omsorgsförvaltningen en incidenthanteringsgrupp. Incidenthanteringsgruppen avgör när en incident ska rapporteras vidare till tillsynsmyndighet.
Allmänheten kan också anmäla misstänkta personuppgiftsincidenter i de berörda verksamheterna till incidenthanteringsgruppen.
Vid frågor, kontakta kris.sakerhetvof@helsingborg.se