Inför elavbrott – så förbereder du dig
Här kommer några tips på vad du kan tänka på inför och under ett eventuellt elavbrott i din verksamhet för att minska sårbarheten.
Att tänka på inför och under ett eventuellt elavbrott
OBS! Säkerställ att samtliga medarbetare på enheten känner till eventuella kontinuitetsplaner inför elavbrott.
Se över era lokala kontinuitetsplaner (plan B) för elavbrott, exempelvis:
Kontinuitetsplan för driftsstopp i olika system
Säkerställ att verksamheten har kontinuitetsplan för driftstopp i olika kritiska system som exempelvis för Procapita/Lifecare, digitala lås, trygghetslarm etc. Verksamheter som är beroende av information och uppgifter i olika system kan exempelvis skriva ut detta i pappersform eller spara ned på usb-minne med jämna mellanrum. Se till så att aktuella kontakt- och telefonlistor till exempelvis ansvariga chefer, personal och anhöriga finns utskrivna och att de är säkert förvarade enligt GDPR.
Säker förvaring enligt GDPR innebär att informationen ska förvaras inlåst så att obehöriga inte ska kunna komma åt den.
Larmrutiner
Ta reda på hur olika larm fungerar inom din verksamhet om IT och telefoni inte fungerar. Säkerställ att det finns nödvändiga larmrutiner.
Extra sårbara kunder
Inventera vilka kunder som har behov av medicintekniskutrustning/apparater/hjälpmedel med mera som kräver el eller telekommunikation. Säkerställ att det finns en reservplan för dessa kunder vid elavbrott.
Se även över behovet av eventuella riskanalyser för kund och om de behöver revideras utifrån ett elavbrott.
Ficklampor/alternativa ljuskällor
Se över tillgång till ficklampor och extra batterier samt andra ljuskällor.
Värme
Se över tillgång till filtar, varma kläder, varm dryck och soppa (om verksamheten ansvarar för att servera mat och dryck i vanliga fall).
För att öka värmen i fastigheten vid ett eventuellt elavbrott under vintern kan man om möjligt stänga av delar av lokalerna och vistas i gemensamma utrymmen. Om levande ljus tänds; kom ihåg brandskyddet!
Vatten
Se till så att det finns någon vattendunk med tappkran och/eller PET-flaskor att tappa upp vatten i. Beredskapsförråden innehåller vattendunkar vid ett större avbrott i vattentillförseln.
Powerbanks
Vård- och omsorgsförvaltningens kris- och beredskapssamordnare har köpt in ett antal powerbanks. Önskar ni ta del av dessa vänligen kontakta kris- och beredskapssamordnarna. Om enheten bedömer att det finns ett behov av ytterligare powerbanks kan enheten själva köpa in detta. Viktigt att ni skapar en rutin så att era powerbanks alltid är laddade.
Radio
Se över tillgången till batteridriven radio. Vid elavbrott följ Sveriges Radio P4 Malmöhus frekvens 103,2 (Helsingborg) för aktuell information.
Mat
Om verksamheten ansvarar för att servera mat i vanliga fall: Se till att det finns möjlighet att tillreda och värma enklare mat utan el, tillexempel på grill. Se till att det alltid finns gasol eller grillkol Och tändvätska i verksamheten.
Undvik överbelastningseffekt
För att undvika risk för en överbelastningseffekt i elnätet när elen kommer tillbaka ska elektriska apparater som inte är prioriterade stängas av under elavbrottet (ex. lampor, TV m.m.). Kyl och frys är exempel på apparater som är prioriterade att få el när ledningen kopplas på igen.
112 när IT eller telefon inte fungerar
Ta reda på var närmaste brandstation ligger, där kan du alltid larma 112 när IT och telefoni inte fungerar.
Vid frågor och funderingar
Kontakta vård- och omsorgsförvaltningens kris- och beredskapssamordnare:
Malin Alkmyr – säkerhetsstrateg
malin.alkmyr@helsingborg.se
Telefon 042-10 27 45
Anne-Christin Werger – utredare
anne-christin.werger@helsingborg.se
Telefon 042-10 65 44