Aha, så här jobbar ni!

LW
Lina Weibull
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Samarbete och förståelse var ledorden när några guider satte sig i skolbänken på en sfi-lektion.

– Det blev en aha-upplevelse att sitta med på en sfi-lektion berättar guiden Mia Nordström. Vi fick se hur sfi-lärarna jobbar och fick förståelse för hur invånarna tar till sig den information de får av oss guider och av lärarna på Komvux.

Allt började med att guiden Brikenda Sadiku började på en ny tjänst och ville veta vilka lärare ”hennes” invånare hade och var nyfiken på undervisningen. Det nappade sfi-läraren Lisa Nilsson snabbt på och bjöd in några guider, som har försörjningstagare som läser sfi, att vara med på en lektion.

– Guider som bara möter invånare tillsammans med en tolk kan ha svårt att förstå hur invånarnas verklighet kan se ut säger Lisa. Vi träffar elever varje dag, utan tolk, så vi ser svårigheterna på att annat sätt.

I vanliga fall tar lärarna kontakt med guiderna när studierna inte funkar, till exempel när en elev inte kommer inte till lektionen eller har dålig progression i lärandet. Då har de ett trepartssamtal, med tolk, för att reda ut vad det beror på.

– Under uppföljningssamtalen är vi inte i klassrummen, säger Brikenda, men nu fick vi se invånarna i ett annat sammanhang. I mötet med invånaren representerar vi guider myndigheten, på lektionen var alla invånare mycket mer avspända.

Studieväg 1 på Komvux

De elever som går sfi på Komvux har ingen eller mycket kort skolbakgrund. Majoriteten kan varken läsa eller skriva på sitt modersmål. De läser den grundläggande A-kursen, som är väldigt enkel där de lär sig fraser och att läsa och skriva några enkla meningar, och B-kursen med lite samhällskunskap, med fokus på vardagsliv.

– Vi har skapat vårt eget arbetsmaterial eftersom andra läromedel inte är riktigt anpassade efter våra elever, berättar Lisa. Vi börjar med bilder där eleverna ska försöka uppfatta vilka ljud ordet består av, och vilket ljud som hör till en bokstav. Vi har ett bildmaterial med en QR-kod till inspelade ord så att eleven kan repetera själv.

” Vi vill hjälpa eleverna ut i arbete ”

– Det ställs krav på invånarna och vi märker att det inte är alltid att informationen från guiderna går fram, säger Lisa. Även om invånaren har förstått kan de ha glömt eftersom de ska hålla allt som sägs i huvudet. Många kan inte anteckna eftersom de inte ens kan skriva på sitt eget språk. Invånaren behöver kunna svenska språket bättre – det är självklart – men det kan vara en lång väg för vissa.

–Vi vill ge invånarna bra service, säger Mia och vårt ansvar är att ge dem förutsättningar för att de ska förstå. Jag har jobbat med målgruppen under flera år och har aldrig tappat tron på att människor är kapabla, men jag har fått en annan insikt och förståelse och ser värdet av att samverka mer med vuxenutbildningen.

Hej kollega!

Det finns en gemensam önskan från både sfi-lärare och guider om ett tätare samarbete.

– Det var jättebra att lärarna bjöd in oss, säger Brikenda. Nu har vi träffat dem och kan samverka tajtare.

– Studiebesöken leder till en bättre kollegial relation, säger Mia. När man får ett ansikte på en kollega är det lättare att lyfta luren och ta kontakt för en uppföljning eller om det händer något.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.