En kampanj framtagen i samspråk med näringslivet
Nu rullar vår kampanj ut inför höstens antagningar för vuxenutbildningen, med fokus på yrkesutbildning. Det har varit en positiv process med mycket engagemang.
Förvaltningen arbetar kontinuerligt med strategiska insatser för att fler individer ska ta steget mot en trygg anställning. Genom samarbeten mellan olika aktörer kan vi effektivt möta kompetensförsörjningens utmaningar.
I vårens kampanj har flera företag ställt upp på olika sätt, och representanter från näringslivet medverkar även i korta filmer där de pratar om behovet av personal med rätt kompetens. Dessa filmer släpps i kampanjens andra del. Inom till exempel lager och logistik och i byggbranschen råder det brist på utbildad personal i flera yrken. Därför finns det här en stark vilja att bidra till att öka intresset för utbildningarna och skapa en positiv bild av dessa yrken.
Kampanjen kommer att synas i många olika kanaler; social media, stortavlor i staden vecka 20 och 21, stadens digitala skärmar samt på skärmar på Väla och Filborna Arena.

Målet är att fler ska se en yrkesutbildning som ett attraktivt alternativ när de gör sina utbildningsval i vuxen ålder eller inför gymnasiet. Det kan ofta erbjuda en snabb väg till anställning. Invånaren får i olika kanaler även information om möjligheterna att komplettera sina betyg, byta karriär eller utveckla sin kompetens genom vuxenutbildning. Tillsammans fortsätter vi att verka för att säkra kompetensförsörjningen och stärka individens möjligheter på arbetsmarknaden.