Ny pilot testar gemensam ingång och kartläggning
Att skapa en rättssäker och kvalitativ förvaltning är ett av våra prioriterade områden i verksamhetsplanen 2025. Ett viktigt steg i det arbetet är utvecklingen av gemensam ingång och heltäckande kartläggning för invånare med ekonomiskt bistånd. I maj startade en pilot för att testa arbetssättet i mindre skala inför att sedan gå skarpt med det nya arbetssättet i september.
Pilotteamet består av ett tvärfunktionellt team med en socialsekreterare, en studie- och yrkesvägledare, en socialkonsulent och en coach. Målet är att bygga ett sammanhållet flöde där vi snabbare kan koppla på rätt insatser och minska ledtider. Genom att lägga grunden för en gemensam planering redan från start vill vi skapa bättre förutsättningar för invånaren att bli självförsörjande.
– Alla nya ärenden ska få en mer kvalitativ, träffsäker och mer effektiv handläggning där socialsekreteraren utreder rätten till bistånd i en mer sammanhållen process. Syftet är att minska ledtider och skapa förutsättningar för att få bättre rustade invånare genom en mer välgrundad kartläggning som kan användas vidare i förvaltningen, säger Nadine Khalil, verksamhetschef på ekonomiskt bistånd.
Gemensam och kvalitativ kartläggning
Vi samlar in viktig information redan från start, men i nuläget följer den inte alltid med invånaren genom hela processen. När vi tillsammans med medarbetare från olika delar har tittat på hur invånaren rör sig genom förvaltningen – i vilka värdeströmmar och i vilka värdesteg från uppstart till avslut – har vi sett att kartläggningar görs på flera ställen. Problemet är att informationen inte följer med vidare till nästa insats. Det vill vi ändra på. Därför arbetar vi parallellt även med den digitala arkitekturens förutsättningar att stödja hela processen med olika förmågor utifrån olika behov.
Genom en gemensam kartläggning som är tillgänglig för alla berörda, oavsett om det är en socialsekreterare, coach, arbetsmarknadssekreterare eller matchare, skapar vi ett bättre underlag och ett mer samordnat bemötande. Målsättningen är att kartläggningen ska bli en levande del av hela processen. Det kommer skapa en trygghet hos både medarbetare och invånaren.
Ett tvärfunktionellt team – med invånaren i centrum
Piloten som startade i maj bygger på idén om att samla rätt kompetenser tidigt i processen. Genom att invånaren möter ett tvärfunktionellt team direkt, skapar vi bättre förutsättningar för en träffsäker bedömning och en mer samordnad planering. Det gör vi genom att flytta delar av kartläggningen till Skills. Redan från start kan vi fatta mer informerade beslut och rikta stödet mot det som verkligen gör skillnad – oavsett om det handlar om jobb, studier eller andra insatser.
Projektgruppen för gemensam ingång ser stora fördelar med det nya upplägget. Jerry Håkansson, digitaliseringssamordnare, lyfter att den nya gemensamma kartläggningen, kopplad till matchningsfunktionen i Skills, gör det möjligt att erbjuda rätt aktiviteter och matchningar redan från början.
Även Aldijana Tanovic, enhetschef på arbetsmarknadsenheten, betonar vinsterna med teamets uppbyggnad. Att olika professioner möter invånaren tillsammans skapar en mer träffsäker ingång till rätt spår och minskar risken att någon faller mellan stolarna.
– Piloten ses som en chans att testa, justera och utveckla. Den är inte tänkt att vara färdig, tvärtom är den ett verktyg för lärande. Genom att våga prova i mindre skala hoppas projektgruppen kunna utmana tidigare arbetssätt och samla värdefulla erfarenheter inför ett skarpt införande i september. Det kollektiva lärandet står i centrum och ska hjälpa teamen att justera, vässa och förbättra längs vägen, säger hon.
– Det viktiga nu är att pilotgruppen får utforska och tillsammans forma ett arbetssätt som fungerar i praktiken, sammanfattar Jerry.
Arbete i tvärfunktionella team ger positiva effekter
När olika professioner möts i vardagen delas inte bara information – utan även perspektiv, metoder och förståelse. Det stärker det kollektiva lärandet och bidrar till ett större engagemang i hela processen. Resultatet blir både bättre kvalitet i våra bedömningar och en större känsla av gemenskap.
Urszula Deptuch, socialsekreterare på arbetsmarknadsförvaltningen, ser fram emot att få vara med i pilotarbetet och bidra till utvecklingen av gemensam ingång.
– Jag ser fram emot att testa nya och bättre sätt att arbeta på. Dels utifrån hur vi socialsekreterare arbetar, dels utifrån invånaren. Vi kommer kunna lära känna invånaren bättre från start och snabbare planera rätt väg mot självförsörjning. Kartläggningen följer med hela vägen och gör att invånaren blir sedd och förstådd av alla som är involverade, säger Urszula.
Aldijana Tanovic lyfter också styrkan i det gemensamma ansvaret:
– När vi jobbar tätt tillsammans med olika professioner tar vi ett gemensamt ansvar för våra invånare. Det skapar en känsla av gemenskap och det märks i mötet med invånaren. Det gör också att vi kan reagera snabbare om något behöver ändras eller utvecklas.
Nästa steg – från pilot till praktik
Pilotgruppen består av:
Urszula Deptuch, socialsekreterare
Oscar Lundström, socialsekreterare
Daham Haji, socialsekreterare
Kristin Stålhammar, socialsekterare
Katarina Weberg, studie- och yrkesvägledare
Gunilla Malm, socialkonsulent
Viktoria Vargefjord , coach
De har nu tagit över stafettpinnen, och det viktiga arbetet med att omsätta idéer i praktiken är i gång. Det vi lär oss här ska ligga till grund för hur vi arbetar framåt, med målet att skapa en mer sammanhållen, rättssäker och effektiv väg mot självförsörjning. Införandet av arbetssättet i september blir en viktig milstolpe, men det långsiktiga målet är ännu större: att bygga en förvaltning där systematik och invånarfokus går hand i hand.