Nyfiken på Kompetensarena
Enheten Kompetensarena har nu varit igång i några veckor, och vi är nyfikna på deras arbete. Vilka är de, och vad är deras uppdrag?
Ett av de prioriterade områdena i verksamhetsplanen för 2025 är att säkerställa heltidsaktivering för alla. Som vi tidigare nämnt har kommunfullmäktige gett oss i uppdrag att testa aktivitetskrav i Helsingborg. Det innebär att invånare med ekonomiskt bistånd ska delta i heltidsaktiviteter, vilket kräver att vi vidareutvecklar vårt arbetssätt och arbetar ännu mer systematiskt. För att driva denna förändring startades enheten Kompetensarena 1 januari 2025 som ett pilotprojekt.
Kompetensarena under ledning av enhetschef Valdemar Rush, består av:
Arbetsmarknadssekreterare
Emma Ornell
Josip Adzaip
Kiran Gustafsson
Jenny Paavilainen
Paulina Olsson
Mia Nordström
Studie- och yrkesvägledare
Oliver Pettersson
Katarina Weberg
Matchare
Maria Westman
Camilla Vidarsson

Varför skapades en enhet och inte bara ett projekt?
För att testa aktivitetskravet valde Helsingborg att inledningsvis arbeta med en begränsad grupp. Om ett år kommer projektet att utvärderas för att se hur det kan skalas upp och omfatta alla med försörjningsstöd. Genom att skapa en enhet istället för ett traditionellt projekt kan vi bygga upp en stabil struktur och säkerställa att resultaten blir långsiktiga.
– Vi skapade en enhet för pilotprojektet för att vi förväntar oss ett resultat som gör att vi enkelt ska kunna skala upp piloten inför 2026, menar Marie Klason, verksamhetschef för arbetsmarknad.
Vad innebär piloten?
Piloten startar den 1 januari 2025 och pågår till 30 december. Den omfattar 300 invånare som bedömts ha förutsättningar att delta i heltidsaktiviteter direkt. Fokus ligger på kompetenshöjande insatser såsom språkträning, praktik och yrkesutbildning. Deltagarna i projektet kommer att ha aktiviteter motsvarande 40 timmar per vecka.
Ett ytterligare mål för kompetensarena är att titta på och vara med i alla digitala verktyg, hjälpmedel och metoder som förenklar, förbättrar och frigör tid till andra värdeskapande aktiviteter.
Hur arbetar Kompetensarena?
Teamet arbetar ständigt med att förbättra både mötet med invånarna och de interna processerna. Arbetssättet på enheten är avgörande för att skapa effektiva och hållbara lösningar. Vid interna möten med teamet diskuteras frågan om hur de kan hitta nya, smarta lösningar som skapar värde – både för dem vi är till för och för verksamheten.
– Jag är riktigt taggad på att göra skillnad för individerna i piloten men också hitta nya arbetssätt som gör att våra möten är fokuserade på att hitta snabbaste, bästa och mest hållbara vägen till självförsörjning. Jag blir dessutom riktigt glad när jag hör vår stadsdirektör Carina Leffler säga om de individer vi möter, att de har Kapacitet redo att frigöras! säger Valdemar Rusch, enhetschef för kompetensarena.
En viktig del av arbetet handlar om att tro på invånarnas kapacitet och stärka deras självkänsla. Att se deras förmågor och potential, och arbeta aktivt med att stötta dem i att hitta den snabbaste, bästa och mest hållbara vägen till självförsörjning.
Från insats till jobb – första invånaren i arbete
Nu har den första personen inom Kompetensarena tagit klivet ut i arbetslivet – en stor milstolpe för både individen och piloten. Oliver Pettersson, coach på Kompetensarena, berättar att vägen dit gått genom en strukturerad process.
Invånaren började med att genomföra startpaketet på Scala och gick därefter vidare till insatsen individuell coachning. Tillsammans med invånaren har de arbetat intensivt med jobbsöksstrategier, intervjuträning och att finslipa cv:t.
Under fyra veckor har fokus varit på att hålla ett jämnt och kontinuerligt flöde i arbetssökandet – inte bara skicka ansökningar och vänta, utan parallellt arbeta med uppföljning, motivation och att bredda möjligheterna genom både arbete och studier.
– Ibland kan processen kännas långsam, men plötsligt lossnar det – en klassisk ”ketchupeffekt”, där intervjuerna kommer tätt efter varandra. Just därför är det viktigt att vi fortsätter att motivera och finnas där som stöd, så att ingen fastnar i vänteläge, säger Oliver Pettersson.
För den här invånaren ledde arbetet till en anställning hos Wetech, via Uniflex, i Landskrona. Personen arbetar nu både med truckkörning och i produktionen – en fantastisk utveckling som visar att vårt arbetssätt ger effekt.
Det här är bara början – vi ser fram emot att fler invånare tar samma steg och att vi kan fortsätta stötta dem på vägen mot en hållbar framtid.
Vi kommer följa enhetens arbete framöver här på intranätet men håll även utkik efter uppdateringar på AMFs LinkedIn-kanal.