Nytt från nämnden – februari 2025

LW
Lina Weibull
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Fokus på nämndsmötet var årsbokslut – inriktning, mål och ekonomi 2024 men även årsresultatet av vår internkontroll 2024. Dessutom lämnades ett yttrande över en utredning om aktivitetskrav inom försörjningsstödet.

Årsbokslut 2024 – inriktning, mål och ekonomi

Arbetsmarknadsförvaltningens årsbokslut för 2024 kommer att presenteras i en särskild nyhet här på vårt intranät.

Årsresultat 2024 – uppföljning av intern kontroll

Intern kontroll är ett verktyg för att förbättra kvaliteten i vår verksamhet. Vi ska arbeta rättssäkert, effektivt och med så god kvalitet som möjligt för de vi finns till för.

​​Förvaltningen har nu gjort granskningar i enlighet med den plan för uppföljning av intern kontroll som beslutades av nämnden 2023. Resultat och slutsats finns för samtliga granskningspunkter, samt nya åtgärder, när sådana bedömts som nödvändiga.

Vid uppföljningen har fyra risker visat ett resultat som bedöms som kännbara:

  • Att den digitala mognaden är för låg för att genomföra förflyttning inom digitalisering

Under hösten gjordes en enkätundersökning över digital mognad, Dimios, med alla chefer i förvaltningen. Resultatet visar att förvaltningen har begränsad förändringsförmåga, låg digital förmåga, begränsade resurser och ett digitalt arv som påverkar. Digital kompetens finns i vissa specialistfunktioner men saknas generellt i organisationen.

Åtgärd: Förvaltningen kommer att jobba vidare med resultatet av undersökningen.

  • Att vi inte jobbar proaktivt för att förhindra felaktiga utbetalningar

En granskning gjordes, via en enkät till alla guider och socialsekreterare, under augusti månad. Frågorna i enkäten var desamma som de som användes vid stadsrevisionens granskning av stadens arbete mot välfärdsbrott 2023. Resultatet visar att upplevelsen är att det i hög utsträckning finns en risk för välfärdsbrott på arbetsplatsen. Lägst resultat visade frågan om medarbetarna upplever att arbetsplatsen har tillräckligt med tid, resurser och information för att förebygga och hantera misstänkta välfärdsbrott.

Åtgärd: Sedan enkätundersökningen genomfördes har förvaltningen haft fokus på det förebyggande arbetet mot välfärdsbrott, bland annat en obligatorisk utbildning (i Hbg learns). En ny rutin för stickprovskontroller har testats och implementeras 2025. Att förebygga välfärdsbrott är ett prioriterat område och ytterligare åtgärder kommer att vidtas under året.

  • Att information om huruvida en invånare följer sin planering inte når den som ska fatta beslut om utbetalning av ekonomiskt bistånd. 

Förvaltningen har granskat ärenden där ogiltig frånvaro förekommit. Granskningen har gjorts på startpaketet (4-veckors heltidsaktivitet för nya försörjningsstödstagare med fokus på studier och arbetsmarknad). Förvaltningen har även undersökt om det funnits tjänsteanteckningar i nära anslutning till frånvaron, samt om socialsekreteraren har beaktat tjänsteanteckningen vid beslut om ekonomiskt bistånd. Resultatet är inte tillfredsställande gällande upprättande av tjänsteanteckning samt att dessa inte beaktats vid ogiltig frånvaro.

Åtgärd: För att säkerställa flödet kopplat till beslut om ekonomiskt bistånd kommer löpande uppföljning och återkoppling till verksamheten att ske omgående. En digital lösning för frånvarorapportering, för att korta beslutsvägen, har börjat implementeras under januari 2025.

  • Att invånare som inte är i en längre aktivitet inte har regelbunden kontakt med guiden

Här har förvaltningen granskat i hur stor del av de ärenden som kontrollerats som guiden (numera arbetsmarknadssekreterare) har träffat invånare minst en gång i veckan. För granskningen gjordes stickprov på 120 slumpvis utvalda ärenden där bedömning gjorts att veckovis kontakt ska äga rum. De vanligaste kontaktvägarna är att invånaren träffar sin guide fysiskt eller haft kontakt via telefon eller Skills.

Resultatet visar att 53 procent av invånarna har haft kontakt med guide/arbetsmarknadssekreterare under de granskade veckorna 2024, det är inte tillfredsställande eftersom cirka hälften av ärendena visar en avvikelse.

Åtgärd: Förvaltningen har arbetat fram en ny uppföljningsstruktur på verksamhetsområde arbetsmarknad. Och som en del i planen för intern kontroll 2025 kommer verksamheten löpande att följa upp att invånare som inte har en sammanhållen aktivitet har veckovis fysiska möten.

Yttrande över utredningen aktivitetskrav inom försörjningsstödet – för arbete, egenförsörjning och nationell likformighet, Ds 2024:29

dnr 00166/2023

Insatserna inom aktivitetskravet ska enligt förslaget vara utformade så att personer som deltar är oförhindrade att ta en anställning och stå till arbetsmarknadens förfogande. Invånaren ska delta upp till 40 timmar per vecka, med anpassning till förmåga och familjesituation.

Förvaltningen bedömer att utredningens slutsatser leder till att personer med försörjningsstöd deltar i högre uträckning i meningsfulla aktiviteter. Vidare ser förvaltningen behov av att det ska finnas möjligheter för kommunen att erbjuda aktiviteter utanför den kommunala förvaltningen, eftersom de kommunala bolagen, näringslivet och civilsamhället är viktiga aktörer för praktikplatser och arbetsplatsförlagda aktiviteter. Förvaltningens bedömning är även att förlaget förutsätter god samverkan med Arbetsförmedlingen och att informationsöverföringen ska vara effektiv och inte begränsas av sekretess.

Vill du läsa hela protokollet från nämndmötet och ta del av rapporterna hittar du det i  Helsingborgs stads diarier.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.