Rätt placering av ärenden – en ny enhet och sammanhållet stöd

Rätt placering av ärendet är avgörande för att invånaren ska få bästa stöd. Under hösten 2024 tog vi viktiga steg för att säkerställa att invånarna får det bästa stödet på vägen mot självförsörjning. En ny enhet har skapats inom verksamheten för ekonomiskt bistånd, Löpande 2, och ett förändrat arbetssätt implementeras för att optimera handläggningen.
Under höstens förflyttningar såg vi att en del ärenden behöver hanteras av en socialsekreterare från början till slut, innan invånaren är redo för en aktiv arbetsmarknadsplanering. Genom att placera ärenden på rätt plats kan vi tydligare definiera de olika roller som möter invånare inom det ekonomiska biståndet och skapa en mer sammanhållen väg framåt.
En ny enhet med fokus på komplexa ärenden
Den nya enheten har skapats för att bland annat hantera mer komplexa ärenden där ordinarie arbetsmarknadsplanering inte är aktuellt under en period. Här får invånarna ett tydligt och sammanhållet stöd från en socialsekreterare som kan följa hela processen och säkerställa att flera aspekter av deras situation hanteras. På så sätt kan vi ge invånaren det mest adekvata stödet för den snabbaste vägen mot självförsörjning.
Enheten Löpande 2, som är i full drift sedan 1 mars, består just nu av enhetschef Mergim Azemi och 13 medarbetare. Sex stycken jobbar med det sammanhållna uppdraget utifrån de invånare som behöver det, tre har ett tydligt ungdomsfokus, tre fokuserar på personskyddsärenden (PSG) och en medarbetare har en fokustjänst. Fokustjänsten tillkom i samband med Roadmap 2024, där en socialsekreterare får ett urval långvariga ärenden, med diffus planering och liten eller ingen progression, att utreda och handlägga innan dessa går vidare till ordinarie arbetsmarknadsplanering.
Helhetssyn och individanpassat stöd
Alla individer ska ha en aktiv uppföljning, oavsett om de har annan huvudman. Det innebär att vi som organisation tar ett helhetsansvar för de invånare vi har hos oss.
– En av de viktigaste delarna i det nya arbetssättet är att se hela individen och dennes förmågor. Genom att ha regelbundna möten, veckovis eller månadsvis beroende på individens situation, kan vi aktivt stötta och motivera dem att ta nästa steg. Detta kan innebära att söka vård, delta i aktiviteter eller få stöd för att närma sig arbetsmarknaden, menar Mergim Azemi, enhetschef Löpande 2
Nya arbetssätt ska göra skillnad
För medarbetarna i den nya enheten innebär detta arbetssätt stora möjligheter att utvecklas professionellt. Att arbeta med komplexa ärenden och ha en sammanhållen roll i individens resa skapar både utmaningar och tillfredsställelse.
– Jag tror att vi genom att arbeta med helheten verkligen får förutsättningar att motivera och arbeta mot en positiv förändring. Det skulle jag säga är det bästa med uppdraget, menar Amanda Ek, socialsekreterare på enheten Löpande 2.
– Den första veckan har varit full med nya intryck. Jag har ställts inför nya situationer, som det i detta tidiga skede inte har arbetats fram någon rutin på. Tid har gått till att prata med kollegorna och identifiera situationer som vi på olika sätt behöver arbeta med framåt. Veckan har varit utmanande, och det har varit väldigt roligt, berättar Amanda.
– För mig är det viktigt att alla medarbetare mår bra, har roligt och stöttar varandra i arbetet framåt. Det finns en tydlig förändringsvilja hos oss alla och ett kontinuerligt förbättringsarbete är också avgörande för mig i mitt arbete. Det är också en stående punkt på våra APT-möten, där vi kontinuerligt utvärderar och förbättrar våra arbetssätt för att vi ska ge invånarna det bästa stödet, säger Mergim.
– Det är fortfarande tidigt i processen, men vi ser redan positiva tecken på att vårt nya arbetssätt fungerar. Vi är övertygade om att denna förändring kommer att göra stor skillnad för både invånare och medarbetare, och vi ser fram emot att utveckla arbetet vidare, avslutar Mergim.