Resultatet av riskbedömningen av arbetsmiljön är klar

LW
Lina Weibull
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

För att öka vår genomförandekraft på förvaltningen behöver vi fokusera på vissa utvecklingsområden och göra nödvändiga förflyttningar. Det påverkar både vår organisation och vårt arbetssätt, och därför behöver vi undersöka om det finns arbetsmiljörisker.

Inför arbetet med förflyttningar 2024 har vi gjort riskbedömningar av arbetsmiljön i de verksamheter som berörs och, tillsammans med skyddsombuden, gått igenom förslag på åtgärder. Vid riskbedömningen undersöks samtidigt om det finns faktorer – möjligheter – som påverkar arbetsmiljön i positiv riktning.

Riskbedömningarna lyftes på samverkan den 16:e oktober. De resulterade i cirka 110 arbetsmiljörisker varav flera berörde samma eller en liknande arbetsmiljörisk och 10 möjligheter.

Möjligheter med förflyttningen

I riskbedömningarna av arbetsmiljön togs flera möjligheter upp bland annat:

  • Utbyte av kunskap – ger fler perspektiv. Kan bidra till en rikare kunskapsbas och bättre lösningar på problem
  • Ökad kompetens – möjlighet att få in fler kompetenser och kunna arbeta med olika målgrupper, vilket kan förbättra kvalitén på arbetet
  • Ökad innovation – med fler medarbetare med olika perspektiv kan det uppstå fler idéer och lösningar. Driver utveckling
  • Kompetensresurser och karriärmöjligheter – ekonomiskt bistånd får fler resurser. Möjligheter för medarbetare att göra karriär
  • Aktivitetsplikt – veckovisa uppföljningar minskar när invånare deltar i aktivitet i större utsträckning.
  • Förbättrad arbetsmiljö – ärenden samlas hos verksamheten ekonomiskt bistånd som får utökade resurser

Identifierade arbetsmiljörisker

De gemensamt identifierade arbetsmiljöriskerna resulterade i sju temaområden.

  • Fysiska besök – hur de ska genomföras och var
  • Logistik – förflyttning vid uppföljning, samt tillgången till transportmedel
  • Arbetsbelastning och stress – mer administrativa arbetsuppgifter. Det i sin tur kan påverka arbetet mot självförsörjning för invånarna
  • Fysiska arbetsmiljöer – lokalerna och tillgången till tysta rum, besöksrum samt fysisk säkerhet
  • Nya gruppsammansättningar – olika kulturer samt arbetssätt
  • Roller och uppdrag – önskas förtydligande av uppdragen och de olika rollerna.
  • Skills – det finns ett behov att lära sig systemet. Blir det ökade arbetsuppgifter och vem som gör vilka arbetsuppgifter?

Förslag övergripande åtgärder

Med utgångspunkt från de inkomna arbetsmiljöriskerna identifierades att vissa åtgärder bör hanteras övergripande.

  •  Översyn av lokaler – både ur arbetsmiljö- och säkerhetsperspektiv
  • Förtydligande i Roadmap 2024 avseende invånares fysiska besök på förvaltningen.
  • Löpande dialog om höstens förflyttningar på APT
  • Förtydligande av de olika rollerna och uppdragen, samt arbeta med en kultur där det är naturligt att arbeta över enhets- och verksamhetsområden

De arbetsmiljörisker som berör enskilda arbetsplatser hanteras på respektive enhet som: introduktion av medarbetare, löpande dialog på APT om arbetssätt och arbetsbelastning, samarbetsformer för geografiskt spridda verksamheter samt utbildning i Skills

För att se presentationen från samverkan kan du ladda ned den här.

Här hittar du alla samverkansprotokoll och mötesanteckningar.

Vad händer nu?

Processen fortlöper nu vidare enligt tidsplanen. Avsikten är att kunna fatta beslut om organisationen på samverkan den 29:e oktober. Efter beslut är fattat kan intresseanmälan öppnas.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.