Så här kommer AMF:s organisation att se ut från årsskiftet

LW
Lina Weibull
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

Läs om hur de olika enheterna på förvaltningen kommer att se ut från första kvartalet 2025. 

Nu är rekryteringen av chefer klar till de vakanta platserna. Under hösten rekryterade vi fyra enhetschefer. Den här gången rekryterades de inte till en specifik enhet utan till förvaltningen som helhet. Under rekryteringens gång har verksamhetscheferna för ekonomiskt bistånd och arbetsmarknad gemensamt sett över var kompetenserna passar bäst.

Från första januari ser organisationen ut som nedan, men det kan komma att justeras. Här beskriver vi hur våra olika enheters uppdrag.

 Arbetsmarknadsförvaltningen

T.f. förvaltningschef/arbetsmarknadsdirektör: Henriikka Airaskorpi 

Verksamhetsområde: ekonomiskt bistånd

Verksamhetschef: Nadine Khalil 

Socialsekreteraren handlägger nya ansökningar och pågående ärenden, och beslutar om alla ansökningar, handlägger livsföring i övrigt och har all direkt kontakt med invånarna. En majoritet av invånarna ansöker digitalt och vi fortsätter vårt arbete med digitalisering, automatisering och utveckling av vårt arbetssätt. Tillsammans med kollegorna inom arbetsmarknad utvecklar vi vårt gemensamma sociala arbete.

  • Mottagning, reception och gemensam ingång 
    Enhetschef: Sasa Materic 
    I vår mottagning möter vi invånare som efterfrågar hjälp gällande sociala och/eller ekonomiska bekymmer. Vår roll är att lotsa invånaren till rätt samhällsinstans. Att ha god kunskap om olika myndigheters uppdrag och ansvar är viktigt.
  • Enheter för löpande ärenden 
    Socialsekreteraren bedömer rätten till bistånd och kommunicerar beslut till invånaren samt samverkar såväl inom förvaltningen som med andra myndigheter. Arbetet sker också i samarbete med våra administratörer.
    Löpande 1 Enhetschef: Karin André
    Löpande 2 Enhetschef: Mergim Azemi
    Den nya enheten Löpande 2 startar formellt den 1 mars. I samband med det sker också förflyttningarna av medarbetare inom verksamhetsområdet. I början av 2025 kommer vi att skapa nya socialsekreterartjänster som ska arbeta med helheten: både med planering och ekonomi. De kommer att ha fokus på invånare som har betydande rehabiliteringsbehov på grund av beroende- och/eller annan hälsoproblematik. Överflytten av ärendena från verksamhet arbetsmarknad till ekonomiskt bistånd ska ske under januari. Fram till den 1 mars går Edit Szinte in som chef och har förberedelsearbete och introduktion för de nya medarbetarna.
  • Specialister
    Enhetschef: Edit Szinte 
    Sakkunniga är ett stöd för rättssäker handläggning, och deltar i arbetet kring remisser, riktlinjer och rutiner. Utredarna arbetar med att förebygga och upptäcka välfärdsbrott. De utreder felaktiga utbetalningar (FUT) och samarbetar med sociala utskottet gällande återkrav och polisanmälningar. Boendehandläggarna har tre inriktningar: bostadssocialt arbete, hyresrådvigning samt att ta emot kommunanvisade invånare. Dödsbohandläggarna arbetar med dödsboanmälan, förvaltningsärenden, begravning samt ekonomiskt bistånd till begravningskostnad.
  • Administration och vaktmästeriet
    Enhetschef: Marie Norstedt 
    I enheten arbetar administratörer med att ge service till invånare i receptionen på Järnvägsgatan 35.  Administratören handlägger digitala och analoga ansökningar om ekonomiskt bistånd fram till beslut samt utför administrativa arbetsuppgifter.
Verksamhetsområde: arbetsmarknad

Verksamhetschef: Marie Klasson 

Verksamhetsområdet planerar, följer upp och genomför aktiviteter som syftar till att biståndstagare ska bli självförsörjande genom arbete eller studier. Uppdraget är att tillsammans med arbetssökande skapa en plan – utifrån BIP-principer – med jobbmål, kompetenshöjande insatser och aktiviteter. Verksamheten säkerställer en kontinuerlig och rättssäker uppföljning av arbetssökandes framsteg.

  • Jobbtorget Scala, Drottninghög (Nordöstra staden), Närlunda och på Planteringen
    Enhetschef: Aldijana Tanovic 
    Invånarytan Scala drivs av AMF. Förvaltningens fokusstadsdelar är Drottninghög, Dalhem och Fredriksdal (som tillsammans blir Nordöstra staden), Närlunda, Planteringen, Högaborg och Söder. I dessa stadsdelar bor en högre andel försörjningsstödstagare och utbildningsnivån är låg. Vi har områdeskontor och stadsdelsutvecklare/stadsdelspersonal på Drottninghög, Närlunda och Planteringen. Uppdraget är förbereda invånarna för arbetsmarknaden eller studier genom att erbjuda verktyg och kunskaper. Det inkluderar kompetensutveckling, digitala färdigheter, studiehandledning, personlig utveckling och språkutveckling.
  • Jobbträning   
    Enhetschef: Ylva Andersson
    Plattform arbetsmarknad rustar och stärker invånaren att klargöra förmågor, utvecklingsområden och anpassningsbehov. Plattformen erbjuder arbetsträning, internt eller externt, och aktiviteter kring arbetsmarknadens villkor, språkförstärkning samt validering.  Skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare (OSA) är en rehabiliterande anställning i Helsingborgs stad i samarbete med Arbetsförmedlingen.
  • Näringsliv & matchning 
    Enhetschef: Irina Jonströmer
    NÄM arbetar i nära dialog med näringslivet och väljer ut kandidater till företag efter en matchningsprocess. Samverkan med arbetsgivare möjliggör för försörjningsstödstagare att komma ut i arbetslivet, samtidigt som arbetsgivare kan hitta rätt kompetens. Enheten ansvarar även för skollovs- och sommarpraktik.
  • Arbete & studier 
    Arbetsmarknadsenhetens uppdrag är att stödja försörjningsstödtagare att nå självförsörjning genom arbete eller studier. Enheten ansvarar för planering, systematisk uppföljning, coaching och vägledning.
    Arbete & studier 1 
    Enhetschef: Smiljana Jörliden
    Arbete & studier 2 
    Enhetschef: Anna-Carin Mortenlind
    Arbete & studier 3 
    Enhetschef: Stephanie Sandberg 
  • Kompetensarena  
    Enhetschef: Valdemar Rusch 
    Enheten är nyinrättad med fokus på att testa aktivitetskravet, där deltagarna ska vara i heltidsaktivitet. Enheten ansvarar för planering och tät systematisk uppföljning, coaching och vägledning mot självförsörjning.
  • Kompetensförsörjning
    Enhetschef: Valmir Jusufi
    Enheten arbetar i partnerskap med näringslivet i Helsingborg kring kompetensförsörjningsfrågan. Uppdraget omfattar vuxenutbildning och arbetsmarknadsinsatser på strategisk nivå.
Verksamhetsområde: vuxenutbildning

T.f. verksamhetschef: Kia Berg

Vuxenutbildningen erbjuder utbildning på grundläggande och gymnasial nivå, samt sfi, och arbetar med att bredda utbildningsutbudet för att matcha näringslivets behov, och göra våra invånare självförsörjande.

  • Kartläggning & studier  
    Enhetschef: Katharina Björkman 
    Enheten hanterar ansökningar, har kartläggnings- och vägledningssamtal, antar elever till teoretiska studier samt kvalitetssäkrar våra externa samarbetspartner. Distansundervisning är en stor del av enhetens arbete. Två medarbetare arbetar med föräldrasvenska.
  • Skolenhet 1 & 2  
    Rektor: Andreas Olsson 
    Skolenhet 2 har även en biträdande rektor: Åse Lundén-Welden 
    Komvux erbjuder både teoretiska kurser och anpassad utbildning på gymnasial och grundläggande nivå. Enheten ansvarar för studieväg 1 för invånare som studerar sfi. Förutom lärarkåren finns speciallärare, studiecoach, kurator samt tillgänglighetshandledare. Skolenheten ansvarar också för receptionen samt vaktmästeriet på vuxenutbildningen.
  • Yrkesutbildning och validering  
    Enhetschef/rektor: Annika Andersson
    Enheten hanterar och kvalitetssäkrar all yrkesutbildning inom vuxenutbildningen i Helsingborg, och samarbetar med Familjen Helsingborg gällande reguljär yrkesutbildning. Enheten jobbar också med icke-reguljär utbildning i form av till exempel orienteringskurser. Studie- och yrkesvägledning inför och mot yrkesutbildning finns i enheten och är en del av Yrketsteamets arbete.
  • Antagningsenheten för Komvux yrkesutbildningar inom Familjen Helsingborg, AKYF 
     T.f. enhetschef: Fredrik Rösténius 
    AKYF hanterar ansökningar och antagning av yrkesutbildningar inom Familjen Helsingborg. Enheten samordnar planering och dimensionering av utbild­ningarna inklusive ansökan och redovisning av statsbidrag. AKYF har skapats för att förbättra tillgången av utbildningsplatser och öka flödet av studerande över kommungränserna.
Verksamhetsnära stöd
  • Ekonomi 
    Enhetschef: Sofia Uddemar 
    Enhetschef, personalansvar: Anna Grönvall 
    Enheten stödjer förvaltningen med frågor om ekonomi, fakturor, affärssystemet UBW, budget och prognoser, samt hjälper till vid ansökningar, avtal och administration, bistår vid statsbidrag och upphandlingar samt hanterar kontantkort.
  • HR 
    Enhetschef: Anette Birr 
    HR hjälper förvaltningens chefer att fatta välgrundade beslut; i enlighet med lagar, regler och stadens medarbetar- och ledarpolicy. HR arbetar nära verksamheterna, både genom att ge cheferna stöd och råd och vara ett stöd till medarbetarna. Funktionen ingår i olika stadsövergripande nätverk.
  • Kommunikation 
    Enhetschef: Camilla Zakrisson Juhlin 
    Enheten samordnar, utvecklar och genomför kommunikationsinsatser som stödjer organisationens mål. Enheten ger råd och stöd till chefer och medarbetare och möjliggör enhetlig och tydlig kommunikation i organisationen.
  • Kvalitet
    Enhetschef: Ragnar Mattsson
    Enheten samordnar förvaltningens verksamhetsnära stöd för uppföljning, analys, utveckling och digitalisering samt vissa ansvarsområden inom administration och förvaltning. Vi stödjer och stärker verksamheternas förmåga att skapa värde genom att tillsammans förstå var vi är, varför det ser ut som det gör och hur vi behöver agera utifrån förvaltningens uppdrag.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.