Skills – vårt planerings- och kommunikationsverktyg
För att öka möjligheterna för invånaren att ta ansvar för sin utveckling och försörjning behöver vi jobba tillsammans med invånaren – via Skills går det smidigt.
Med Skills på fickan har invånaren tillgång till sin planering och förvaltningens utbud dygnet runt, och kan enkelt få kontakt och chatta med sin kontaktperson på förvaltningen.
Allt fler upptäcker fördelarna med Skills
Skills är nu vår huvudsakliga kommunikationskanal med invånare som har en arbetsmarknadssekreterare, och här har både invånaren och medarbetare tillgång till mål och

Skills bidrar även till ökad digital inkludering, eget ansvar och i och med det; ökad självständighet för invånaren. Det ger samtidigt förvaltningen möjligheter att rikta resurser till de som mest behöver extra stöd.
Vår utgångspunkt att alla vuxna invånare, utifrån egen förmåga, kan ta ansvar för sin utveckling och försörjning
Stöd till invånaren
I Skills kan vi tillgängliggöra aktiviteter och annan vägledande och motiverande information, men kan även lägga upp nyheter om till exempel lediga tjänster. Vi kan också ställa in automatiska påminnelser till inbokade möten och aktiviteter, som aviseras i invånarens mobiltelefon.
Vi kan skriva meddelanden, både till invånare och kollegor, och på ett smidigt sätt träffas via ett videomöte. I samband med möten kan både medarbetare och invånare skriva mötesanteckningar direkt i Skills. All dokumentation ska förstås följa lagar och regler, vilket bland annat innebär att vi inte ska dokumentera mer än nödvändigt och att det sker på ett sätt som inte kränker den personliga integriteten.
Kartläggning för att ge rätt stöd
I Skills finns både progressionsverktyg, till exempel SKAPA, och kartläggningar. Dessa är helt transparenta och fylls oftast i av invånaren själv. Kartläggningarna kan användas i ett individuellt syfte men även ge medarbetare eller förvaltningen en bild över olika målgruppers behov.
För invånare som är anmälda till aktiviteter inom förvaltningens ansvar ska närvaro rapporteras i Skills. Rapportering används som underlag när rätten till ekonomiskt bistånd ska bedömas, och bidrar på så sätt till en rättssäker hantering. Rapporteringen är helt tillgänglig för invånaren,
Närvaroregisteringen gör även att vi, på grupp- och verksamhetsnivå, kan analysera vilka insatser och aktiviteter som tycks ge bäst progression för respektive målgrupp.