Snart dags för 2025 års OSA-enkät
Hur har du det på jobbet? Svaret på den frågan är en viktig pusselbit för att kunna förbättra arbetsmiljön.
Den 17 mars mejlar vi ut en enkät som vi ber dig att besvara. Syftet är få en bild av hur den organisatoriska och sociala arbetsmiljön ser ut på AMF just nu.
För att gynna en god arbetsmiljö och förebygga risker för ohälsa har Arbetsmiljöverket gett ut regler om organisatorisk och social arbetsmiljö – OSA. OSA handlar om arbetsbelastning, arbetstid, kränkande särbehandling och trakasserier samt hot och våld. Det är detta som kommer att undersökas med hjälp av enkäten.
Du får en enkät mejlad 17 mars
Alla medarbetare som har en månadsanställning i februari får ett mejl den 17 mars med en länk till en enkät. Frågorna i enkäten tar cirka 10 minuter att besvara.
Frågorna har vi på HR jobbat fram tillsammans med förvaltningens skyddsombud.
Dina svar är mycket viktiga – för oss alla
Svaren vi får från dig och dina kollegor är ett underlag för att kunna förbättra arbetsmiljön, både i din enhet och hela förvaltningen. Arbetsgivaren har självklart det yttersta ansvaret för vår arbetsmiljö, det vill säga att vi mår bra och trivs, men vi måste hjälpas åt för att den ska bli så bra som möjligt.
Vem ser dina svar?
Dina personliga svar redovisas inte, och din chef kan inte se dem. Resultatet av undersökningen hanteras endast på övergripande nivå i verksamheter och enheter. Din enhets resultat kommer att presenteras av din chef, och tillsammans med dina kollegor bestämmer ni vilka frågor ni ska fokusera på och hur ni ska jobba vidare med dem.
Tack för din medverkan!
Emma och Anna på HR