Världen finns här

LW
Lina Weibull
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

När barnen från Bjuv kommer in i klassrummet utbryter ett stort kramkalas, som på en släktträff som inte ägt rum på evigheter. Och all denna kärlek exploderar trots att de tidigare möts bara en enda gång. Möt deltagarna i Världen finns här – en innovationspilot, där AMF och SFF samarbetar, med fokus på kunskapsutbyte mellan elever i grundskolan och vuxna som läser sfi.

Barnen möter människor från andra länder – Somalia, Afghanistan, Syrien, Irak, Marocko – nästan hela världen i ett enda klassrum! Och sfi-elever får träna svenska genom samtal med yngre, får nya perspektiv i sitt lärande och förståelse för hur olika delar i det svenska samhället fungerar.

Och det råder ingen tvekan om att alla vill och deltar i diskussioner, som handlar om allt från hur deras namn stavas på olika språk till noggranna samtal om källsortering. Och temat på dagens träff är just miljö, återvinning och källsortering. Samtalen handlar även om hur andra haft det genom livet. Och det visar sig att det inte alltid är så enkelt att förstå varandra.

Alla hjälps åt för att förstå varandra

Hur gör ni för att förstå varandra?

– När jag märker att någon inte förstår försöker jag berätta med enkla ord och använda händerna. Vi ritar, tittar på bilder och söker i telefonen, säger Jasmine från mellanstadieklassen på Brogårdaskolan i Bjuv.

– Barn är lugna och pratar långsamt, de förklarar saker på ett enkelt sätt, med enkla ord. De förstår snabbare än vuxna. Ibland är det svårt att förklara något, men det är glad stämning och barn är roliga, berättar Ahmed från Syrien.

Amjad berättar om sina upplevelser från träffen med barnen från grundskolan

Amjad kommer från Irak och erkänner att han var lite nervös inför träffen.

– Jag trodde att barnen skulle prata fort och att jag inte kommer att förstå. Men det var inte så, de är glada och det gick jättebra att prata med dem.

Nibras från Syrien håller med.

– Idag träffade jag många barn, de är väldigt hjälpsamma. Vi pratade om vad jag vill göra i framtiden och att jag vill läsa till undersköterska. Barnen berättade om vad de gör på sin fritid, att de tränar fotboll och spelar Playstation. De är snälla och hjälpsamma, de läser frågor, vi svarar och skrattar mycket!

Nibras tycker att barnen är väldigt hjälpsamma

Hur skapar vi förutsättningarna för ett lyckat utbyte?

– Eftersom sfi-elevernas språkkunskaper är olika, utgår vi ifrån övningar som ger bra personlig kontakt säger lärarna Kristofer Esbjörnsson från Bjuv och Tatiana Henriksen på komvux, som har gjort en noggrann och bra planering för dagen.

Kristofer berättar att eleverna förbereddes på mötet genom att titta på filmer om hur ett möte kunde gå till; och fick bildstöd, ordlistor och frågor att använda under samtalen.

Fatima Grönblad är projektledare för Världen finns här och lyfter många värdefulla insikter från projektet.

– Barnen frågar mycket och vill testa mycket. Här får de tillfälle att träffa människor från andra länder och få en klarare bild över hur andra tänker, gör och vad de vet. Och vuxna från andra länder tränar svenska på ett annat sätt – barnen pratar enklare och anpassar sig snabbt till olika förutsättningar, till exempel olika språknivåer. Det är också lättare att våga prata med barnen.

Fatima Grönblad är projektledare för Världen finns här.

Många olika perspektiv möts i denna pilot

  • Den sociala transformationen har den starkaste prägel i Världen finns här. Genom att människor möts skapar vi ett kunskapsutbyte – ungdomar lär känna människor från andra länder och vuxna som lär sig svenska upplever att de förstår samhället bättre och känner sig mer trygga och delaktiga.
  • Samtalen utgår ifrån teman med kopplingar till olika utmaningar. Vid denna träff pratade deltagarna om miljö och återvinning vilket gav sfi-eleverna en orientering i hur samhället i Sverige fungerar. Vi kopplar det till den gröna transformationen.
Ahmed berättar att barnen är lugna, pratar långsamt och förklarar saker på ett enkelt sätt.

Vilka värden skapar denna pilot för deltagarna?

Deltagarna får:

  • djupare förståelse för det som händer i samhället genom att utgå från olika teman (miljö och klimat vid denna träff)
  • vidgade perspektiv – genom personliga möten och smågruppssamtal får deltagarna nya insikter och perspektiv
  • förbättrad integration – möten mellan grundskole-/gymnasieelever och vuxna som läser sfi, främjar integration och ömsesidig förståelse.

– Det är viktigt att skapa nya sammanhang där olika grupper möts och bidrar till varandras utveckling, samt att vi hittar nya och innovativa former för det, säger Isabella Seiger som är innovationsledare på AMF.

Arbetsmarknadsförvaltningen (AMF) och skol- och fritidsförvaltningen (SFF) testar denna pilot tillsammans under ett år. Så det är många fler utbyten på gång.

– Kommunikation och att ta kontakt med nya människor är svårt i sig, säger Maria Jönsson som är innovationsledare på SFF. Här ger vi med gemensam kraft möjligheten till just det. Ett utbyte av kunskap med fokus på utmaningar kring miljö och klimat.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.