Inre drivkrafter

HW
Henrik Wilhelmsson

Utgångspunkt

Inre drivkrafter är avgörande för oss för att göra vårt bästa över tid och få tillgång till vår fulla potential.

  • Utvecklande: ”Jag vill vara bra på det jag gör och lära mig mer om det jag är intresserad av och om mig själv”.
  • Meningsfullt: ”Jag vill ha ett syfte med det jag gör och tycka att syftet är viktigt, även för andra än mig själv, och jag vill förstå att uppgiften leder till syftet. Mål/delmål är viktigt och jag efterfrågar feedback”
  • Roligt: ”Det ska vara stimulerande, jag vill ha handlingsfrihet och känna samhörighet. Jag vill kunna använda mina styrkor och talanger. Jag vill ta eget ansvar, men behöver en riktning”.

Jämför med externa drivkrafter såsom att prestera utifrån ”piska eller morot”, dvs ekonomiskt eller emotionellt tryck. Dessa motivatorer ger inte ett lika kraftfullt och uthålligt bränsle till handling såsom att vara problemlösande, proaktiv, samarbetande, uthållig och kreativ.

Grundläggande förhållningssätt

McGregors ”Teori Y”: Människor är aktiva av naturen. De visar prov på självstyrning och självkontroll i strävan mot mål som de engagerar sig för. De vill gärna ta ansvar och utvecklar hög grad av fantasi och uppfinningsrikedom vid lösning av problem som de stöter på i sitt arbete. En Teori Y-coach utgår från att människor kan vara motiverade att arbeta med ett minimum av direktiv, att de i hög grad kan övervaka sig själva, att de tycker om att prestera bra och att coachens roll är att frigöra den kraften. Intellekt kan förvärvas och egenskaper kan utvecklas (”min potential är okänd”), men det krävs ansträngning Insatsen värderas mer än resultatet Olika personligheter; påverkar vårt synsätt och vad vi tycker är utvecklande, meningsfullt och roligt.

Målgrupp

Tillämpbart på alla ”nivåer” från ”mikro till makro”. Individ/aktivitet/insats/organisation

Coachens roll

  • Att skapa en förståelse för skillnaden i kvalitet mellan externa och interna motivatorer.
  • Att skapa förutsättningar för invånaren att leda sig själv utifrån sina inre drivkrafter.
  • Att stötta med att skapa glasklarhet och fokus för deltagaren kring vilka beteenden som måste uppvisas för att få de resultat som engagerar -nya resultat kräver nya beteenden.
  • Att stötta invånaren till att tydliggöra, utveckla och genomföra framsteg.
  • Att följa upp att målsättningar uppnås genom ett coachande förhållningssätt.

Utmaningar

För att kunna ta ansvar och leda sig själv behövs ramar och en riktning. Invånaren (och coachen) behöver uppleva kontroll över:

  • sin uppgift
  • sin tid
  • sitt arbetssätt/teknik
  • sitt team/sammanhang

Att coachen och deltagaren tar sig den tid som krävs för att djupdyka i vad deltagaren tycker är stimulerande, meningsfullt och utvecklande.

Förutsättningar för samarbete

Att coach kan förklara det mer långsiktiga värdet av ett fokus på interna drivkrafter, snarare än att bara hitta en ”här och nu” lösning.

Metod

Tydliggör: upplys och undersök
Aktivera: utveckla och genomför
Följ upp: feedback och fira

Målsättningar

Om fler invånare coachas och leds rätt utifrån sina interna drivkrafter kommer fler deltagare/invånare hamna mer rätt och nå mer uthålliga lösningar. Engagemang har dessutom stark koppling till välmående.

Evidens

Self Determination Theory – Ryan and Deci
Total Motivation – Doshi and McGregor

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.