E-tjänster
E-tjänster gör det enklare att ge och få service digitalt. Tjänsterna fungerar när som helst på dygnet och är därför oberoende av kontorstider och telefontider.
Vad är en e-tjänst?
En e-tjänst består av tre delar.
- Formulär – Den första delen är ett webbformulär som fylls i av den som vill efterfråga eller lämna in information (internt och externt)
- Ärendehantering – Den andra delen är den digitala ärendehantering av det som har lämnats in i formuläret.
- Följa sitt ärende – Den tredje delen är användarens inloggningssida för att följa och vid behov komplettera sitt ärende.
Hur hanteras informationen i en e-tjänst?
Informationen i alla tre delar av e-tjänsten finns i samma system och all information hanteras på en lokal server i Helsingborgs stad.
Inställningar för gallring och vilka som har tillgång till informationen görs unikt för varje e-tjänst när den skapas. Det är oftast beställaren som är processansvarig för den arbetsprocess som tjänsten stöttar. Därför är det också den personen som säkrar att informationen hanteras på ett korrekt sätt.
Du kan även välja om e-tjänsten ska ha en säker inloggning med e-legitimation eller inte. Läs mer om fördelarna med olika inloggningsalternativ på stadens gemensamma informationssida E-tjänster | (helsingborg.se)
Hur kan jag skapa en e-tjänst?
Du som är processansvarig eller processledare i organisationen kan beställa en e-tjänst. I det arbetet utgår du från förvaltningens gemensamma guide för att kvalitetssäkra skapandeprocessen. Guiden finns här nedanför och stöttar dig i förberedande arbete, beställning, skapande och implementering.