Fastighetsförvaltningen i Helsingborg har landets 3:e mest nöjda lokalhyresgäster
Trots energikris och omorganisation, får fastighetsförvaltningen återigen höga betyg i hyresgästundersökningen. Med ett Nöjd Kund Index, NKI, på 73, placerar sig fastighetsförvaltningen i Helsingborgs stad på prispallen, som tredje bäst i Sverige, av 97 deltagande svenska kommuner och bolag.
Nöjd Kund Index, NKI, är ett mått på hur nöjda kunderna är med sin fastighetsvärd. Evimetrix har på uppdrag av fastighetsförvaltningen i Helsingborgs stad under hösten 2022 genomfört en enkätundersökning riktad till lokalhyresgäster i kommunen. Syftet med undersökningen är att mäta hyresgästernas värderingar av sin fysiska miljö samt fastighetsförvaltningens service. Undersökningen är genomförd tillsammans med flera andra kommuner från olika delar av landet.
I år blev fastighetsförvaltningen trea, med ett NKI på 73. Höör Fastighets AB ligger på en delad första plats tillsammans med Täby och har ett NKI på 74. Höör Fastighets AB är kommunens allmännyttiga bostadsbolag, tillika förvaltare av kommunens verksamhetslokaler. I Täby förvaltas kommunlokalerna, det vill säga skolor, förskolor, lokaler för äldreomsorg med mera, av den kommunala fastighetsavdelningen. I undersökningen deltar 97 svenska kommuner och bolag.
– Även om 73 är en liten tillbakagång, så är det ett mycket högt utfall som vi är väldigt glada för. Med tanke på rådande elkris samt att vi har haft en större omorganisation och ändå lyckats ge så hög service, är vi mycket nöjda över resultatet, säger Magnus Procheus, fastighetsdirektör i Helsingborgs stad.
Datainsamlingen har genomförts med elektroniska enkäter riktade till lokalhyresgäster med kommunala verksamheter. Av ett urval på 523 personer, har 337 respondenter svarat vilket ger en svarsfrekvens om 64,4 procent, vilket anses som en hög frekvens enligt Ecimetrix. Fastighetsförvaltningen hoppas på att nå 70 procent på sikt.
Därför har fastighetsförvaltningen lyckats så bra
Målen för NKI-undersökningen året 2022 var 75. Under de senaste fem har fastighetsförvaltningens mätningar legat stabilt mellan 71-78. De kommer fortsätta att sikta högt genom att möjliggöra för hyresgästerna att kunna bedriva en bra verksamhet med god och professionell service, med anpassade lokaler till en rimlig hyra. Varje medarbetares insats räknas och bidrar till helheten. Fastighetsförvaltningen är måna om att hyresgäster ska trivas i förvaltningens lokaler och att de ska vara nöjda med samarbeten och samarbetspartners.
– Vi har alltid prioriterat nöjda kunder och arbetat långsiktigt med underhållet av våra fastigheter. Engagerade medarbetare samt en bra kunddialog och tydlighet i vår relation med hyresgästen är nog våra viktigaste framgångsfaktorer, säger Magnus Procheus, fastighetsdirektör i Helsingborgs stad.