Jäv
Jäv innebär att en ledamot har ett intresse i ett ärende som på ett eller annat sätt kan påverka hans eller hennes ställningstagande. Jäv gäller alla ärenden och inte bara för ärenden som handlar om myndighetsutövning.
Den som känner till en omständighet som skulle kunna utgöra jäv ska självmant ge det tillkänna. Jäv anmäls till ordföranden, antingen innan sammanträdet påbörjas eller under pågående sammanträde.
Jäv i kommunfullmäktige
Jävsbestämmelserna för kommunfullmäktige är inte lika vidsträckta som de regler som gäller för kommunstyrelsen och övriga nämnder.
Enligt kommunallagen får du inte delta i handläggningen av ett ärende som personligen rör dig själv, din make eller maka, sambo, föräldrar, barn eller syskon eller annan närstående. Handläggningen avser både överläggningen och beslutet i ärendet. Eftersom sammanträden i fullmäktige är offentliga behöver du inte fysiskt lämna lokalen, men du bör lämna din plats.
Med uttrycket ”personligen rör ledamoten själv” avses främst ärenden som angår dig eller någon närstående som individ och inte som medlem av ett större kollektiv. Som exempel kan fullmäktige besluta om arvoden till samtliga förtroendevalda utan att det innebär jäv. Jäv kan däremot föreligga om frågan gäller antagande av detaljplan i ett område där du äger mark eller i ett ärende där du har ett ekonomiskt eller annars starkt personligt intresse av ärendets utgång. Om det riskerar att misstänkas att du satt ditt eget eller någon annans intresse framför kommunens intresse finns det anledning att avstå från ärendet.
Jäv i nämnd och för förtroendevalda revisorer
Mer utvidgade är jävsgrunderna för nämnder och förtroendevalda revisorer. Jävsreglerna gäller även för tjänstgörande ersättare. I kommunallagen anges åtta grunder uppdelade på fem punkter som anses utgöra jäv:
-
Sakägar-, släktskaps- och intressejäv
Om saken angår ledamoten själv eller dennes make, maka, sambo, förälder, barn eller syskon eller någon annan närstående eller om ärendets utgång kan väntas medföra synnerlig nytta eller skada för ledamoten själv eller någon närstående. -
Ställföreträdarjäv
Om ledamoten ersättaren eller någon närstående är ställföreträdare för den som saken angår eller för någon som kan vänta synnerlig nytta eller skada av ärendets utgång. -
Tillsynsjäv
Om ärendet rör tillsyn över sådan kommunal verksamhet som ledamoten själv är knuten till. -
Ombuds- och biträdesjäv
Om ledamoten har fört talan som ombud eller mot ersättning biträtt någon i saken. -
Delikatessjäv
Om det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till ledamotens opartiskhet i ärendet.
Beslut om jävig ledamot
Normalt sett behövs inget nämndbeslut när en jävsituation uppstår eftersom att den jävige själv anmäler jäv i ärendet. Ett formellt beslut behövs däremot i de fall som en ledamot utpekas som jävig och inte själv anser sig vara det.
Jävsfrågan för ledamöter i kommunägda aktiebolag
När en nämnd behandlar ett ärende som berör ett aktiebolag där kommunen äger minst hälften av aktierna så bedöms inte en ledamot som jävig enbart på den grund att denna även är ställföreträdare för bolaget. Samma regler gäller för en stiftelse där kommunen utser minst hälften av ledamöterna.
Dubbla engagemang
Nämnderna är ett politikerstyrt beslutssystem som bygger på frivillighet och lagen ska inte vara så inskränkande att det hindrar människor som är engagerade i exempelvis föreningsliv att ta på sig ett kommunalt förtroendeuppdrag. Om en person som företräder kommunen vid en förhandling med en organisation, tillhör eller har tillhört den aktuella organisationen, anses det inte finnas någon risk för jäv. Däremot bedöms personen som jävig om personen sitter eller har suttit i organisationens styrelse. En ledamot bedöms inte som jävig vid handläggningen av ett ärende i en nämnd enbart på den grund att ledamoten tidigare deltagit i handläggningen av samma ärende i en annan nämnd.