Ny tjänst för ansökan om ersättning för förrättning, förlorad arbetsinkomst, resor och utlägg
Den 1 augusti 2023 inför staden ett nytt system för er förtroendevalda när ni vill ansöka om:
- ersättning för förrättning
- ersättning för förlorad arbetsinkomst
- ersättning för resor (både för förrättningar och sammanträden)
- ersättning för utlägg
Systemet heter Troman Politiker och är särskilt framtaget för er förtroendevalda. Vår förhoppning är att ni kommer att finna det enklare.
Ovan innebär att du inte längre ska använda Personec Självservice för ansökan om ovan ersättningar.
Ni kommer att få en visning av hur systemet fungerar i samband med ert nämndsammanträde/kommunfullmäktiges sammanträde i augusti. Det finns också mer information och en manual här
Nytt i och med detta system är att ni behöver registrera era bilresor till och från sammanträden. Detta innebär att ni inte längre får detta automatiskt utbetalt.
För att kunna ansöka om ovan ersättningar behöver du ett konto i Troman Politiker. Detta ansöker du om genom att mejla kommunstyrelsen@helsingborg.se.
Precis som tidigare så sker automatisk utbetalning av månadsarvode och sammanträdesarvode. Du behöver alltså bara ett konto i Troman Politiker om du vill ansöka om ersättning för förrättning, förlorad arbetsinkomst, resor eller andra utlägg.