Direktupphandling mellan 100 000 och 700 000 kronor

Direktupphandling är en upphandling under 700 000 kr. Värdet av en upphandling beräknas på hela stadens behov och över en 4-årsperiod. Om du tror eller vet att en annan enhet, avdelning eller förvaltning köper samma vara eller tjänst så kontaktar du din förvaltnings Inköpssamordnare.

Det finns inte några krav på att offerten ska ha en viss form. Det finns inte heller några särskilda regler kring hur direktupphandlingen ska genomföras.

I Helsingborgs stad får direktupphandlingar göras av personer som fått ansvar för det av sin chef och genomgått direktupphandlingsutbildningen.

Att tänka på:

  • Kontrollera att den vara eller tjänst du har behov av inte redan finns i Avtalskatalogen
  • Om varan eller tjänsten inte finns i Avtalskatalogen; gör en kostnadsberäkning enligt ovan. Om kostnaden understiger 700 000 kronor över en 4-årsperiod kan en direktupphandling genomföras
  • Ska avtalet omfatta att leverantören kommer att behandla personuppgifter för stadens räkning måste ett Personuppgiftsbiträdesavtal tecknas i samband med avtalstecknande. På Portalen hittar du mer information om behandlingen av personuppgifter i staden.
  • Vid köp av tjänst tänk på att det är förvaltningens ansvar att förhandla enligt MBL § 11, 19 och 38.

Du ska arkivera handlingar enligt den dokumenthanteringsplan som gäller för din förvaltning. Det går bra att även göra direktupphandlingar under 100 000 kronor i direktupphandlingsverktyget.

Länk till direktupphandlingsverktyget: https://www.kommersupphandling.se/elite.
Kontakta din Inköpssamordnare  om du är osäker på om du får direktupphandla.

Läs gärna mer hos Konkurrensverket.

SNT
Sebastian Nordqvist Thulin