Information om El-fakturor till staden

JA
Johan Ackfeldt
Detta innehåll är äldre än 60 dagar.

I januari bytte staden till Bixia som ny el-leverantör och vi efterfrågade i upphandlingen att det skulle bli samfakturering med elnätsfakturorna från Öresundskraft. Fakturan på elnät från Öresundskraft till Bixia bedömer dock Bixia som ett utlägg och i samfakturan till oss kan då inte momsen från Öresundskraft redovisas utan blir som en kostnad på fakturan. Det skulle innebära att staden går miste om all moms för elnät som istället hamnar som kostnad. Alternativet blev att manuellt hantera momsen på 1200 fakturor i månaden.

Vi har försökt hitta en lösning på problematiken på många olika sätt, men det har inte gått att lösa så här långt. Det har därför beslutats att frångå samfakturering, Öresundskraft kommer därför att skicka våra elnätsfakturor direkt till oss. Detta kommer gälla från och med elnätsfakturor för februari som nu är på väg till staden.

Elnätsfakturorna avseende januari har redan gått till Bixia och vi kommer få samfakturor för januari med både elnät och elhandel.

Vi har fortfarande en förhoppning att vi ska kunna lösa dessa fakturor på ett smidigare sätt så att vi inte behöver justera alla manuellt. Vi återkommer när fakturorna från Bixia avseende januari (elhandel och elnät) och februari (elhandel) kommer.

Avbryt
Du behöver logga in för att kunna lämna en kommentar.

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.