Dunkers kulturhus nya profil






Under det senaste halvåret har vi arbetat med att ta fram en ny profil för Dunkers som destination. Vi har kommit en bra bit på vägen och i denna nyhet sammanfattar vi var vi är i processen, hur den berör dig som arbetar i verksamheterna på Dunkers och vad som händer under hösten.
En ny profil för Dunkers kulturhus är nödvändig för att vi ska kunna kommunicera på ett sätt som tydligt hänger ihop med stadens profil för verksamheterna i huset. Den nuvarande profilen tar inte höjd för det eftersom den utgick ifrån Dunkers kulturhus som en egen verksamhet.
– I samband med vårt arbete med att synliggöra verksamheterna i huset fanns det risk att Dunkers skulle tappa sin kraft och hamna i skymundan. Genom att ta fram en profil för Dunkers som destination tog vi chansen att redesigna och ta fram en profil som säkrar framtida kommunikation i en fin balans med verksamheterna i huset, säger Iti Forsberg, grafisk formgivare på förvaltningen. Dunkers som destination ger också möjligheter att nå nya målgrupper för både verksamheterna och Dunkers. Det blir också tydligare för besökaren och turister vad detta är för hus och vad som finns här, poängterar Iti.
Form och design
Den nya profilen går mer åt Helsingborg stads profil i samband med att stadens typsnitt Helsingborg sans även blir typsnitt för Dunkers. Dunkers kulturhus är dessutom ett av stadens dottervarumärken och därför används stadens sigill i material. Eftersom verksamheterna redan följer stadens profil blir kopplingen till Dunkers starkare. Men för att skilja dem åt lite kommer en del av avsändarprofilen för Dunkers kulturhus bygga på versala bokstäver, till exempel den nya logotypen som även får sällskap av en symbol.
– Just nu arbetar vi med att spika mörka och ljusa versioner av logotypen och symbolen, vilket vi inom det visuella området benämner som positiva och negativa varianter, berättar Caroline Flindt, grafisk formgivare på förvaltningen. Vi har också tagit fram förslag på färger och är klara med RGB-koder (skärmfärger). Vi testar nu CMYK-versioner (används vid tryck och print) för olika typer av papper för att se vilken kod som blir rätt. Där är vi inte i hamn än, förklarar Caroline.
Tonalitet
Den delen som i stort sett är klar handlar om Dunkers tonalitet. Tonaliteten hjälper oss att kommunicera med våra besökare, till exempel i tal och skrift. Till vår hjälp kommer vi att få en tonalitetsmanual och en checklista.
– I manualen får vi veta hur vi kommunicerar med besökaren (online och vid besök) och checklistan lyfter det vi behöver ha koll på. Vi ska alltid tänka på att vi kommunicerar (skriver och pratar) som representanter för Dunkers, säger förvaltningens copywriter Paul Svensson. Vi skriver som att vi pratar med någon, vi är levande, närvarande och inkluderande. Alla är vi ambassadörer för vår plats när vi möter andra i olika sammanhang. Vi tänker att vi pratar varmt om Dunkers.
Webb
Att göra om Dunkers webb ingår också i den nya profilen. Just nu jobbar vi med att ta fram design för olika sidor och putsar på innehållet kopplat till shop, konferenser och möten bland annat.
– Vi har lagt mycket krut på sidan om besök. Tillsammans med stadens digitaliseringsavdelning (Digi) utvecklar vi funktioner – bland annat för utställningssidor – utifrån strukturerad data för bättre sökbarhet i Google, lyfter Henrik Wilhelmsson som är projektledare för digitalisering. I webbgruppen har vi bland annat arbetat tillsammans med kollegor i entrén och kollegor som jobbat med shopen för att använda vår samlade erfarenhet av hur besökarna tänker.
Ett perspektiv som Henrik gärna pratar om är vårt förhållningssätt till webben.
– Mitt önskemål är att frångå en inställning till webben som en statisk kanal. Vi behöver se den som föränderlig när behov uppstår och lära oss att kontinuerligt tänka utifrån besökarnas beteende. Webbens nya profil är baserat på besökares beteende och feedback kring nuvarande webb.
En fråga som många av oss ställer sig nu: behöver jag som arbetar i huset tänka på något?
Eftersom vi fortfarande inte är klara med alla delar i profilen kan vi inte använda den än, så den nuvarande gäller ett tag till. Målet är att efter sommaren landa i olika manualer och instruktioner där vi bland annat får veta hur vi använder den nya logotypen och kombinerar den tillsammans med symbolen. Vi siktar mot att gradvis introducera den nya profilen i olika kommunikativa aktiviteter under hösten.
– Tanken är att vi samlar nyttig info om arbetet med Dunkers nya profil på en sida på förvaltningens intranät, summerar Edin Tucalija som är kommunikatör och projektledare för Dunkers som destination. Här publicerar vi även en tidslinje över viktiga tidpunkter framöver. Genom att ha en fast plats kan vi successivt skapa ett innehåll som hjälper oss i vårt dagliga arbete med profilen. Här kan vi samla olika varianter på logotypen, hitta instruktioner hur vi använder den och få en insikt i hur den harmonierar med stadens profil för verksamheterna. Vi hittar checklistan för tonaliteten och får olika tips om hur vi skriver och benämner husets olika delar.
Så håll koll på intranätet i början av september. Då publicerar vi nästa nyhet och i samband med det ett första utkast till sidan om Dunkers profil. Tills dess ta på dig din favorit sommarhatt och njut av semestertider.
Bästa hälsningar från kollegorna på KOM