Fredriksdalsteatern och Anagram Live – en resumé

Mediebevakningen av Fredriksdalsteatern har varit intensiv det senaste halvåret, och även på sociala medier finns ett stort engagemang kring händelseutvecklingen. Här kommer därför en resumé där kulturdirektör Mats Hallberg kommenterar vad som hänt och vad planen för teatern är framöver.
Många av er har undrat över hur allt kring Fredriksdalsteatern faktiskt hänger ihop, egentligen, och det förstår jag mer än väl. Därför kommer här några korta rader direkt från mig till er kring hur det faktiskt var och är. Det är svårt att säga om sista ordet är sagt så jag vill hålla öppet för att jag kanske kan behöva återkomma, men så här långt kommer här en beskrivning av vad som varit. Jag vill också passa på att säga tack för alla värmande och stöttande ord under de snart fem år som frågan dryftats, det är inte utan att det ibland känns så där inombords när det valsas i press och i andra sammanhang.
I december 2019 ingick staden en överenskommelse med Eva Rydberg Produktion AB om att avsluta samarbetet på Fredriksdalsteatern. Det 5 åriga avtal som fortlöpande förnyats går ut 2019 och hade inte varit föremål för en regelrätt upphandling, i enlighet med Lagen om offentlig upphandling – något som sedan 1996 är ett krav enligt lag. Eva Rydberg meddelar i detta sammanhang också att hon med detta har för avsikt att avsluta sin långa och framgångsrika karriär som teaterdirektör.
Under september 2022 beslutar en enig Kulturnämnd att ge mig i uppdrag att med stöd av stadens upphandlingsenhet genomföra en upphandling av ny entreprenör för Fredriksdalsteatern. Upphandlingen genomförs och två entreprenörer lämnar in offerter, Anagram Live AB respektive 2entertain AB. Eva Rydberg produktion AB lämnar inget anbud, en uppgift som förekommit i pressen. I bedömningsarbetet av anbuden deltog såväl intern som extern sakkompetens.
Anagram Live AB vinner upphandlingen och tilldelas uppdraget. Det är ett sammanvägt resultat och samlad bedömning som är avgörande. I pressen har det vid upprepade tillfällen antytts att förvaltningen missgynnat den ena parten eftersom den som vann lämnade det lägre ekonomiska budet. I upphandlingens kriterier var inte ekonomi det avgörande och styrande momentet – det var resultatet av en sammanvägd bedömning som var det avgörande. Ingen överklagar tilldelningsbeslutet till förvaltningsdomstol.
I slutet av sommaren 2023 meddelar Eva Rydberg ett nytt besked om att hon har för avsikt att fortsätta sin teaterverksamhet på en annan scen i staden. Vid detta laget har Anagram skrivit avtal och börjat dra igång sin verksamhet.
Under den tidiga hösten 2024 lämnar Anagram, efter att ha genomfört en första säsong, in en formell önskan om att bli befriade från det fyraåriga avtalet. Anagram har gjort stora förluster och man anser att det i det oväntade och uppkomna läget inte går att bedriva sin tänkta verksamhet. Vid nämndssammanträdet nu i oktober beslutar kulturnämnden att gå Anagram Live tillmötes förutsatt att årets hyra för teatern är betald. I beslutet om att gå Anagram Live AB tillmötes ges jag uppdraget att planera för sommaren 2025 på Fredriksdalsteatern. Ett arbete som nu påbörjats tillsammans med ansvarig verksamhet Helsingborgs museum och stadens näringslivsavdelning. Användningen ska enligt beslutet vara flexibelt. Inriktning ska vara på barn, unga och familjer men också exempelvis musik och stand-up, kort sagt vi siktar på en bred publik.
Mats Hallberg, kulturdirektör