Tvåfaktorsinloggning för ökad IT-säkerhet
Våren 2021 förstärkte Helsingborgs stad IT-säkerheten genom att införa funktionen tvåfaktorsinloggning:
Multi Factor Authentication – MFA
Registrera dig för tvåfaktorsinloggning innan den 30 september
Senast den 30:e september 2022 måste alla anställda i Helsingborgs stad ha registrerat sig för tvåfaktorsinloggning. Tvåfaktorsinloggning är en förutsättning för att använda exempelvis Teams och framöver även mejl och kalender i M365. Se längre ner om hur du kan få hjälp att registrera dig.
Viktigt om tvåfaktorsinloggning
Tvåfaktorsinloggning kan liknas vid Bank-ID, ett sätt att identifiera att du är du, för att kunna skydda din identitet och i förlängningen stadens information vid åtkomst från datorer och mobila enheter.
Funktionen används vid inloggning till Microsofts tjänster för att undvika att obehöriga får åtkomst till Helsingborgs IT-miljö om någon fått sitt lösenord stulet.
OBS! Har du försökt att installera tvåfaktorsinloggning tidigare och det inte har fungerat ska du kontakta supportcenter@helsingborg.se eller ringa 042 10 50 50 för att få hjälp.
Resurs online
Guide för tvåfaktorsinloggning inklusive instruktionsvideos.
Till en början kan det kännas lite krångligt med tvåfaktorsinloggning för dina konton, men efter din första inloggning kommer systemet bara att be dig bekräfta, att du är du, när du loggar in från en enhet som inte är din arbetsdator.
Vill du få hjälp under ett live-event?
I september kommer det erbjudas ett antal live-event som ska stötta dig med aktiveringen av tvåfaktorsinloggningen. Du ansluter genom att klicka på deltagarlänken vid respektive datum.
16 september 13:00-14:00 Klicka här
22 september 13:00-14:00 Klicka här
29 september 13:00-14:00 Klicka här