Organisation

Kulturens egenvärde är den självklara utgångspunkten för nämnden och för allt arbete som bedrivs inom kulturförvaltningen.

Inledning

Kulturens egenvärde är den självklara utgångspunkten för nämnden och för allt arbete som bedrivs inom kulturförvaltningen. Konst och kultur ska finnas i sin egen rätt. Endast genom att kulturens egenvärde erkänns och utgör grunden för kulturutveckling kan kulturens kraft även användas som metod och verktyg för samhällsutveckling inom områden som utbildning, stadsplanering, socialtjänst, integration, miljö, näringsliv (inte minst besöksnäringen), med flera.

I Helsingborg är kultur angeläget. Kulturförvaltningens verksamheter ska hålla hög konstnärlig kvalitet och erbjuda både bredd och spets. Kulturens egenvärde ska ha en stark förankring hos alla – invånare, kulturutövare, deltagare, publik, kommunala förvaltningar och bolag, nämnder och styrelser.

Kulturnämndens uppdrag

Kulturnämnden, som är kulturförvaltningens politiska ledning har uppdraget att ”utveckla och främja kulturupplevelser, kunskap och bildning som bidrar till nya insikter, reflektion och god livskvalitet.”

Det betonas också att kulturverksamheten ska utvecklas i hela Helsingborg, så den möter invånarnas behov av kulturupplevelser, kunskap och bildning där de vistas och bor samt ökar delaktigheten i kulturlivet.

Kulturnämnden har lyft fram barn och unga som våra mest prioriterade målgrupper.

Kulturförvaltningen ska svara mot uppdraget

Kulturförvaltningens verksamheter inrymmer både tradition och innovation. Vi ansvarar för viktiga kulturarv och producerar innehåll inom uttrycksformer med långa historiska rötter. Samtidigt strävar vi alltid efter att utmana det beständiga och hitta fram till det nya, hittills aldrig upplevda. I förvaltningen ska det finnas plats för båda delar.

Vision Helsingborg 2035 säger att Helsingborg år 2035 ska vara en skapande, pulserande, gemensam, global och balanserad stad för både människor och företag. Dessa fem perspektiv har samtliga stor betydelse för kulturområdets utveckling. Stadens målbild 2027 utgör en hållplats på vägen och lyder ”Tillsammans gör vi Helsingborg till en av de bästa städerna att leva och verka i år 2027. Vi når målbilden med hjälp av samspel och innovation”. Detta ger en samlad och gemensam riktning för alla nämnder och bolag. För att nå målbilden finns fyra inriktningar; Helsingborg ska öka innovationskraften för att säkra en effektiv välfärd, upplevas tryggt och säkert, ha en hög sysselsättning där fler kommer i arbete samt vara en stad med hög livskvalitet som siktar på klimatneutralitet 2030. Kulturpolitiken och Helsingborgs kulturverksamheter står nära dessa inriktningar och bidrar i form av innovationsarbete, internationellt samarbete och branschutveckling. Kunskap och trygghet stärks genom möten och utbyten i bostadsområden och lokalsamhällen, med en offentlig närvaro och lokalt engagemang. Inom kultursektorn är kunskapsförmedling, folkbildning, inspiration och cirkularitet centrala begrepp i vår publika verksamhet.

Hur förvaltningen ska svara mot uppdraget utvecklar förvaltningschefen i en årlig verksamhetsplan. Du hittar aktuell verksamhetsplan ute till höger på denna sida.

HW
Henrik Wilhelmsson

Den här länken kan inte nås på ditt nuvarande nätverk. Systemet du försöker nå är endast tillgängligt genom en säker, auktoriserad anslutning.

För att få åtkomst behöver du antingen vara ansluten till nätverket på en specifik plats, som ett kontor, eller använda en säker anslutningsmetod, som en VPN.

Vänligen säkerställ att du är ansluten till rätt nätverk för att fortsätta.