IT och telefoni
Alla beställningar och avbeställningar av datorer, skrivare, system och behörigheter görs via Serviceportalen.
Det är digitaliseringsavdelningen på stadsledningsförvaltningen som ansvarar för inköp, drift och underhåll av stadens datorer, it-system, telefoni och teknisk utrustning. Du beställer själv din utrustning i IT-portalen men den ska godkännas av vår it-samordnare Christian Eriksson, se informationen nedan. Leveransen sker direkt till dig från leverantören, så det är viktigt att ditt namn finns med i beställningen. Detta för att paketet inte ska fastna i något distributionsled vid semestrar och dylikt.
Tänk på att du även ska avbeställa utrustningen när du avslutar din anställning.
Det här gör du i IT-portalen:
- beställer och avbeställer dator, mobiltelefon och annan teknisk utrustning
- felanmäler dator och telefon
- beställer och avbeställer program (vissa program är gratis och behöver inget godkännande men det står angivet i portalen).
Så här beställer och avbeställer du IT-utrustning
It-samordnare på stadsbyggnadsförvaltningen
Christian Eriksson på IT/GIS-enheten är stadsbyggnadsförvaltningens IT-samordnare. Han har en rådgivande funktion i IT-frågor och inköp av tekniska utrustning. Christian är den som administrerar användar- och behörighetskonton och samordnar inköp av olika system, program och viss utrustning. Alla inköp av telefoner och datorer ska först godkännas av Christian. Kontaktuppgifter till Christian hittar du till höger.
Mer information om it-stöd, support, felanmälan och stöldanmälan
Tillbehör till datorer och telefoner
För beställning av småelektronik, exempelvis mobiltelefon- och IT-tillbehör, gäller följande:
- För närvarande har vi inget gällande avtal för tillbehör till datorer och telefoner. Hör av dig till Tony, tony.richter@helsingborg.se, eller Christian via itsamordning.sbf@helsingborg.se, så får du hjälp.