Så skickar du filer säkert
Nu kan du som behöver skicka sekretessbelagda uppgifter göra det tryggt och säkert via mejl. Alla anställda på SBF har tillgång till tjänsten TrustedDialog – T-dialog.
Vem kan använda T-dialog?
Alla anställda på stadsbyggnadsförvaltningen som behöver skicka sekretessbelagda uppgifter kan använda tjänsten. Du kanske har behov av att skicka sådana uppgifter dagligen, eller bara vid några enstaka tillfällen. Det går bra att ansluta till tjänsten när behovet av att skicka känslig information uppstår.
Så fungerar T-dialog
T-dialog är en tjänst som används för att skicka krypterade meddelande mellan två personer. Du kan skicka och ta emot textmeddelande och även bifoga filer. T-dialog kan därför ofta ersätta till exempel fax och internpost för att skicka sekretessmeddelande. Ingen data skickas, utan endast en länk som låter mottagaren komma åt att läsa meddelandet och ladda ner eventuella bifogade filer.
Här kan du se hur det fungerar.
Tänk på detta när du skickar säker e-post med T-dialog
- När du skickar till externa mottagare, skicka alltid till en personlig mejladress, aldrig till ett funktionskonto. Mejlet är anonymt tills rätt mottagare öppnar det. Den som tar emot det kan inte veta vem som är mottagare.
- Meddela alltid mottagaren i förväg att hen kommer att få ett säkert meddelande från Helsingborg stad.
- Vissa myndigheter, som till exempel polisen, kan inte öppna länkar i externa mejl, då kan de inte heller öppna ett säkert meddelande från oss. Ta reda på detta innan du skickar.
Här hittar du information om BankID